EΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Γενίκευση εμπορικού πολέμου, η ΕΕ επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά από Κίνα

genikefsi-eborikou-polemou-i-ee-epivalei-prosthetous-dasmous-sta-ilektrika-apo-kina-715290

Ανήσυχοι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, ποια μέτρα πρόκειται να πάρουν για να αντιμετωπίσουν την σινικη επέλαση

Το μοντέλο των ΗΠΑ φαίνεται πως πρόκειται να ακολουθήσει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία εξετάζει την επιβολή πρόσθετων δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα.  Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν,  δήλωσε ότι η Ευρώπη θα ακολουθήσει μια “εξατομικευμένη προσέγγιση” ανά κατασκευαστή και οι δασμοί που θα επιβληθούν θα είναι ανάλογοι της ζημίας που έχει προκληθεί βάση των πωλήσεων σινικών EV οχημάτων στην γηραιά ήπειρο.

Η αιτία για την λήψη αυτών των μέτρων, είναι ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα έχουν λάβει κρατικές επιχορηγήσεις ως μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού πλάνου, για επιθετική διείσδυση στην ευρωπαϊκή αγορά. Η ΕΕ θεωρεί ότι αυτό συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό, επιτρέποντας την διάθεση των οχημάτων τους στην Ευρώπη, σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

Σύμφωνα με αναλύσεις της αγοράς, οι σινικές αυτοκινητοβιομηχανίες  έχουν κατά μέσο όρο ένα πλεονέκτημα της τάξεως του -30% στις τιμές τους έναντι των ευρωπαίων ανταγωνιστών, με τα μερίδια τους να αυξάνονται από 16% το 2022, στο 19% της πίτας των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται συνολικά στην Ευρώπη, το 2023. Η αυξητική αυτή τάση αλλά και ο φρενήρης ρυθμός με τον οποίο αναπτύσσεται η Κίνα –και- σε αυτό τον τομέα, είναι στοιχεία που προκαλούν ανησυχία στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες και κάνουν την ανάγκη για λήψη μέτρων, επιτακτική.

Αρκεί όμως η επιβολή δασμών για να ανατραπεί η κατάσταση; Την απάντηση την δίνουν… οι ίδιοι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές! Στα πλαίσια μιας εκδήλωσης που οργάνωσε το Reuters με καλεσμένους υψηλόβαθμα στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ειπώθηκε ανοικτά και ομόφωνα, ότι δεν υπάρχει χρόνος για την απαιτούμενη αναδιάρθρωση των εταιρειών ώστε να αντιμετωπίσουν τους Κινέζους κατασκευαστές και ότι η επιβολή δασμών, θα έχει μηδαμινό αποτέλεσμα ως μέτρο.

Ενδεικτικές για την σοβαρότητα της κατάστασης, ήταν οι δηλώσεις του Thomas Schmall, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της VW. «Ο χρόνος που μας απομένει για να αντιδράσουμε λιγοστεύει, θα έλεγα ότι έχουμε δύο ή τρία χρόνια ακόμα. Αν δεν κάνουμε κάτι γρήγορα, θα είναι πραγματικά δύσκολο για τη γερμανική βιομηχανία να επιβιώσει. Την επιβίωση αυτή, δεν την εγγυάται πλέον το μέγεθος,  αλλά η ταχύτητα“. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, που επισήμανε επίσης το ζήτημα του λιγοστού χρόνου μέσα στον οποίο οι ευρωπαίοι κατασκευαστές καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της αγοράς, δηλώνοντας παράλληλα ότι η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, την οποία χαρακτήρισε ως “χάος”, αποτελεί ένα πρόσθετο εμπόδιο στις προσπάθειες τους να αντιδράσουν.

Πέραν των δυσοίωνων προβλέψεων τους όμως, τουλάχιστον φαίνεται να έχουν επίγνωση της κατάστασης και το κυριότερο, γνωρίζουν πως αυτή μπορεί να αναστραφεί. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φαίνονται πρόθυμοι για γέφυρες συνεργασίας ακόμα και με παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους, κάτι το οποίο αποτελεί μια συνηθισμένη πρακτική στην Κίνα, κατόπιν υποδείξεων του κράτους βέβαια (αναλυτικά για αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ).  Παράλληλα, θα αυξήσουν την πίεση στους προμηθευτές για μείωση του κόστους και θα προχωρήσουν σε συζητήσεις με τα συνδικάτα για μείωση του κόστους εργασίας.

Eκτός όμως του μετώπου με την Κίνα, υπάρχει επίσης κλιμάκωση μεταξύ κατασκευαστών και κυβερνήσεων στην Ευρώπη, με αφορμή την απόφαση των δεύτερων για την δημιουργία γραμμών παραγωγής σε αναπτυσσόμενες χώρες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ιταλίας, όπου η Πρωθυπουργός Giorgia Meloni, πιέζει την Stellantis να αυξήσει την ετήσια παραγωγή της στην Ιταλία σε ένα εκατομμύριο οχήματα από περίπου 750.000 το 2023, αντί να μετακινήσει την παραγωγή σε χώρες με χαμηλό κόστος.

Αυτή η κόντρα, είχε ως αποτέλεσμα δύο πρόσφατα γεγονότα, με την μετονομασία της Alfa Romeo Milano, σε Junior και με την κατάσχεση δεκάδων Fiat Topolino σε λιμάνι της Ιταλίας. Κοινή συνισταμένη και στις δύο περιπτώσεις, ήταν ότι τα μοντέλα κατασκευάζονται σε γραμμές παραγωγής εκτός Ιταλίας.

Στην Γερμανία, η VW θα προχωρήσει σε  πρόωρες συνταξιοδοτήσεις εργαζομένων, κάτι το οποίο θα μείωση τα λειτουργικά  έξοδα κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ “Πρέπει να προετοιμαστούμε για  σκληρό ανταγωνισμό”, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Σε γενικές γραμμές οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, δεν συμφωνούν με την επιβολή δασμών και αυτό που επιθυμούν είναι η ΕΕ και οι κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών,  να τους δώσουν το “πράσινο φως” για μια συνολική αναδιάρθρωση προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικοί απέναντι στην Κίνα.

Επισημαίνουν δε, ότι το μέτρο θα μπορούσε να έχει ολέθρια αποτελέσματα εάν η Κίνα απαντήσει με επιβολή  δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα, κάτι το οποίο ήδη έχει εξαγγελθεί ως προειδοποίηση από την ασιατική πλευρά και περιλαμβάνει φυσικά και τα αυτοκίνητα. Ενδεικτικά, το 16% των παγκόσμιων εσόδων της Mercedes-Benz, προέρχεται από την Κίνα, ενώ και άλλοι κατασκευαστές, όπως η VW και η BMW, έχουν σημαντικά μερίδια αγοράς, κυρίως στο τομέα των πολυτελών αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού στην χώρα.

Όλες οι ειδήσεις

Νέο Jeep Avenger 4xe: Αλλαγές εντός, εκτός, και επί τα αυτά

Γιατί τα αμερικάνικα φορτηγά έχουν “μουτσούνα” και τα ευρωπαϊκά είναι flat;

10 μύθοι σχετικά με την χρήση και την συντήρηση του αυτοκινήτου

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο