Εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα με απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας εμφανίζονται στα ηλεκτρονικά αρχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) να κυκλοφορούν κανονικά στους δρόμους, χωρίς όμως να είναι καταγεγραμμένα στα αντίστοιχα αρχεία του υπουργείου Μεταφορών, με αποτέλεσμα να καθίσταται δυσχερής ο έλεγχος και για τα ανασφάλιστα οχήματα. Το πρόβλημα αυτό επεσήμανε πρόσφατα ο διοικητής της ΑΑΔΕ. Γ. Πιτσιλής, μιλώντας στο πλαίσιο της 4ης Εθνικής Συνδιάσκεψης των εκλεγμένων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στα Επιμελητήρια.
Αναμόρφωση
Ο κ. Πιτσιλής προανήγγειλε τη ριζική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τον εντοπισμό των ιδιοκτητών που δεν έχουν ασφαλίσει τα οχήματά τους, καθώς το υφιστάμενο σύστημα παρουσιάζει δυσλειτουργίες και σοβαρές αδυναμίες, καθιστώντας αδύνατη τη συμμόρφωση των υπόχρεων.
Οπως εξήγησε ο κ. Πιτσιλής, εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και άλλα οχήματα που, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ, είναι σε κυκλοφορία και οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. δεν υπάρχουν πουθενά στις λίστες του υπουργείου Μεταφορών, οπότε είναι αδύνατο -με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο- να διασταυρωθούν τα στοιχεία τους, ώστε να διαπιστωθεί και εάν οι ιδιοκτήτες τους τα έχουν ασφαλίσει (σ.σ.: η ηλεκτρονική διασταύρωση γίνεται μεταξύ των στοιχείων της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Μεταφορών για τα κυκλοφορούντα οχήματα με τα στοιχεία των ασφαλιστικών εταιριών για τα ασφαλισμένα οχήματα). Δηλαδή η αβεβαιότητα για το εάν πράγματι κυκλοφορούν στους δρόμους τα οχήματα που είναι καταγεγραμμένα από την ΑΑΔΕ ως κυκλοφορούντα δυσχεραίνει τον μαζικό έλεγχο και τη σωστή αποτύπωση των πραγματικά ανασφάλιστων κυκλοφορούντων οχημάτων.
Πρόστιμα
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ επεσήμανε και ένα άλλο πρόβλημα της ισχύουσας νομοθεσίας για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων. Το πρόβλημα αυτό αφορά στο σύστημα επιβολής προστίμων για όσους βρεθούν ανασφάλιστοι. Σύμφωνα με τα όσα διευκρίνισε:
1 Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι όσοι φορολογούμενοι βρέθηκαν κατόπιν διασταυρώσεων να κυκλοφορούν με ανασφάλιστα οχήματα, αν δεν πληρώσουν (σ.σ.: με τη μορφή παραβόλων) τα βεβαιωθέντα πρόστιμα των 100-250 ευρώ και εάν δεν ασφαλίσουν τα οχήματά τους, αντιμετωπίζονται ως εξής:
* Τα στοιχεία τους αποστέλλονται, ένα εξάμηνο μετά τη διασταύρωση, στις αστυνομικές αρχές, οι οποίες είναι επιφορτισμένες να τους εντοπίσουν, με επιτόπιους ελέγχους, στους δρόμους για να τους αφαιρέσουν τις άδειες οδήγησης, τις πινακίδες και τις άδειες κυκλοφορίας.
* Οι αστυνομικές αρχές πρέπει επίσης να τους επιβάλουν νέα πρόστιμα κυμαινόμενα από 250 έως 1.000 ευρώ.
2 Η Αστυνομία όμως δεν μπορεί να επωμιστεί έναν τόσο μεγάλο όγκο εργασιών, με αποτέλεσμα να μην είναι πρακτικά δυνατόν να εντοπιστούν όλοι όσοι έχουν ανασφάλιστα οχήματα και να εξαναγκαστούν σε συμμόρφωση.
3 Για τους λόγους αυτούς αποφασίστηκε να γίνει ανασχεδιασμός του τρόπου διενέργειας μαζικών ελέγχων για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και ξεκαθάρισμα των ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν πραγματικά στους δρόμους. Ηδη, έχει γίνει σύσκεψη για το θέμα αυτό με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, ώστε να επιλυθούν τα παραπάνω προβλήματα. Στις αρχές του 2023 αναμένεται να σημειωθεί πρόοδος και να ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός του συστήματος ελέγχων των ανασφάλιστων οχημάτων.