ΔΟΚΙΜΕΣ

Maserati MC20: Πρώτες εντυπώσεις

maserati-mc20-protes-entyposeis-617763

Πρώτα στο δρόμο και κατόπιν στην πίστα με ένα πρωτότυπο του αναμενόμενου coupé από τη Μόντενα, το οποίο αποδεικνύεται άνετο και εύχρηστο. Αν τη ζορίσεις, αυτή η «τρίαινα» τσιμπάει με τις υψηλές επιδόσεις και την αξιοζήλευτη ευελιξία της.

Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος 

Είμαι στο αυτοκίνητο με τον Federico Landini, τον «πατέρα» της MC20, κολλημένοι στον προφυλακτήρα του μπροστινού. Δυστυχώς δεν βρισκόμαστε ακόμα στην πίστα ή σε κάποια ορεινή διαδρομή, αλλά σε μποτιλιάρισμα. Δύσκολη αυτή η κατάσταση για ένα σπορ αυτοκίνητο, να καλείται δηλαδή ν’ αποδείξει τη χρηστικότητα και την άνεσή του. Το αποτέλεσμα δικαιώνει τον Landini, ο οποίος είναι ιδιαίτερα υπερήφανος, καθώς ξεκινάμε από το ιστορικό εργοστάσιο της Maserati στην οδό Ciro Menotti στο κέντρο της Μόντενα με κατεύθυνση την πίστα Autodromo di Modena στα δυτικά της πόλης. Για τη σύντομη διαδρομή μας, επιλέγουμε τους λιγότερο καλούς από ποιότητας οδοστρώματος δρόμους.

Με εκπλήσσει, συγκεκριμένα, η ικανότητα της Maserati να περνά τις διάφορες ανωμαλίες του οδοστρώματος δίχως να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε το σύστημα ανύψωσης του εμπρός άξονα, «εργαλείο» απαραίτητο σε αυτοκίνητα αυτού του διαμετρήματος. Στην MC20, το συγκεκριμένο σύστημα είναι χρήσιμο μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα σε μία ράμπα με έντονη κλίση. Αυτό συμβαίνει λόγω της επαρκούς απόστασης από το έδαφος, η οποία είναι απαραίτητη για να λειτουργεί σωστά (αεροδυναμικά) το επίπεδο δάπεδο. Δεν είναι όμως αυτός ο μόνος λόγος. Η αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ είναι πραγματικά αξιοσημείωτη.

Επιλέγοντας την πιο άνετη από τις διαθέσιμες ρυθμίσεις, απορροφούν άψογα όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, δίχως οι επιβάτες να ενοχλούνται ακόμα και από μεγάλες λακούβες. Στη λειτουργία GT, την προεπιλεγμένη δηλαδή, αυτό το coupé σε μεταφέρει λες και βρίσκεσαι σε σπορ sedan. Τα καθίσματά του είναι άνετα και η ρύθμιση της ανάρτησης στο ίδιο μήκος κύματος. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επιλέγει την ιδανική από τις οκτώ σχέσεις με την απαιτούμενη διακριτικότητα και ηρεμία. Ο κινητήρας λειτουργεί βελούδινα, με τις βαλβίδες της εξάτμισης κλειστές και την αβίαστη υποστήριξη των 730 Nm της ροπής.

Ωστόσο, ο λόγος που βρίσκομαι εδώ είναι να ικανοποιήσω την περιέργειά μου ως προς τις ικανότητες του «Ποσειδώνα». Πρόκειται για τον νέας σχεδίασης 3λιτρο V6 κινητήρα με τα δύο turbo, τα διπλά μπουζί και τον προθάλαμο, ο οποίος, στα χαρτιά, πρόκειται περί αριστουργήματος. Επίσης, επιθυμώ να βιώσω πώς συνεργάζεται με το πλαίσιο από ανθρακονήματα, τα διπλά ψαλίδια της ανάρτησης και τους κεραμικούς δίσκους των φρένων.

Για να τα βιώσω αυτά, κάνω υπομονή μέχρι να φτάσουμε στην πίστα. Φοράω το κράνος μου και κάθομαι στη θέση που ήλπιζα να βρω. Η θέση οδήγησης είναι χαμηλή, με την κολώνα του τιμονιού κοντά στο σώμα μου, ώστε να οδηγώ με τα πόδια τεντωμένα. Η στεφάνη του τιμονιού είναι σε κατακόρυφη θέση, χοντρή, με μεγάλα paddles, ειδικά σχεδιασμένα για να μπορείς να στρίβεις και ν’ αλλάζεις σχέση δίχως να κινείς τα χέρια σου. Το ταμπλό μου αρέσει επειδή η σχεδίασή του είναι ουσιαστική και διαθέτει μόνο τα όργανα που είναι απαραίτητα για την οδήγηση.

Τίποτα περιττό που αποσπά την προσοχή. Στην κεντρική κονσόλα, κατασκευασμένη από ανθρακονήματα, επίσης με σπαρτιάτικη σχεδίαση, υπάρχουν μόνο τα κουμπιά για τη διαχείριση του κιβωτίου ταχυτήτων και ο περιστροφικός διακόπτης για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης. Διαθέτει δύο ψηφιακές οθόνες. Η μία είναι αυτή των οργάνων, διαμέτρου 10,3 ιντσών. Η άλλη είναι αφιερωμένη στο νέο σύστημα ψυχαγωγίας, βασισμένο στο Android Automotive, η διεπαφή του οποίου είναι άμεσα κατανοητή.

Ψηφιακός είναι και ο εσωτερικός καθρέπτης. Η λειτουργία του, σε συνδυασμό με τους αισθητήρες και την κάμερα οπισθοπορείας, είναι εξαιρετική. Εάν ποτέ χρειαστεί, δεν θα δυσκολευθείς να παρκάρεις την MC20 ακόμα και στα στενά του Κολωνακίου.

ΝΙΩΘΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΒΑΡΟΥΣ

Ας επιστρέψουμε στην πίστα. Οι πρώτοι γύροι είναι αναγνωριστικοί, για να δημιουργηθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Εν συνεχεία, επιλέγω το πρόγραμμα οδήγησης Sport, που σφίγγει ελαφρά την ανάρτηση και καθιστά το πλαίσιο πιο άμεσο στις αντιδράσεις του. Μερικές στροφές είναι αρκετές για ν’ ανακαλύψεις ότι το σύστημα διεύθυνσης είναι κορυφαίο, με τη σαφήνεια των πληροφοριών που σου παρέχει να σου μένει αξέχαστη.

Κάτι πολύ σημαντικό για ένα σπορ αυτοκίνητο, γιατί σου επιτρέπει ν’ αντιλαμβάνεσαι ανά πάσα στιγμή την πρόσφυση του εμπρός άξονα και σου δημιουργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης, το οποίο είναι απαραίτητο για ν’ απολαύσεις τη σπορ οδήγηση. Το πλαίσιο είναι επίσης ξεκάθαρο στις αντιδράσεις του. Στο πρώτο δυνατό φρενάρισμα της τελευταίας στιγμής, ο πίσω άξονας παραμένει σταθερός, δείγμα της καλής ισορροπίας του πλαισίου.

Βεβαίως, λόγω των τεχνικών προδιαγραφών, η υπερστροφή ισχύος είναι κάτι που έρχεται και ελέγχεται εξίσου εύκολα. Η ισχύς του συστήματος πέδησης είναι εξαιρετική, χάρη στους κεραμικούς δίσκους με τις εξαπίστονες δαγκάνες. Σε αίσθηση, ωστόσο, θα μπορούσε να είναι ακόμα καλύτερο, ώστε να μπορείς να φρενάρεις με ακρίβεια εκατοστού, όταν οι συνθήκες το απαιτούν.

Η αίσθηση που σου δίνει είναι ενός εξαιρετικά ευέλικτου και αποτελεσματικού αυτοκινήτου, ενός αυτοκινήτου πιο ελαφριού απ’ ότι πραγματικά είναι. Είναι ευκολοδήγητη και δεν σε τρομάζει. Μπορείς να μπεις γρήγορα σε μία στροφή, δίχως ν’ αντιληφθείς τις ενοχλητικές τάσεις υποστροφής του εμπρός άξονα και, στην έξοδό της, να βυθίσεις το πόδι σου στο γκάζι, απολαμβάνοντας την ιδανική ισορροπία μεταξύ πρόσφυσης και ελαφριάς υπερστροφής.

Αυτό σου επιτρέπει να διασκεδάζεις, δίχως να χάνεις πολύτιμα δέκατα. Η σύντομη γνωριμία μας τελειώνει με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης Trofeo, το πιο κατάλληλο (σπορ, εάν προτιμάτε) για ν’ αντιληφθεί κάποιος τις πραγματικές δυνατότητες αυτού του αυτοκινήτου. Τα όρια παρέμβασης των ηλεκτρονικών αυξάνονται (υπάρχει επίσης η δυνατότητα απενεργοποίησης του ESC), η ανάρτηση γίνεται πιο άκαμπτη (ωστόσο μπορείς να διατηρήσεις την άμεση απόκριση του κινητήρα, σε συνδυασμό με πιο μαλακή ρύθμιση για την ανάρτηση) και ο «Ποσειδώνας» τα δίνει όλα. Μέγιστη ώθηση προς τα εμπρός, υπό το βρυχηθμό της εξάτμισης με όλες τις βαλβίδες ανοιχτές.

Οι 630 ίπποι νιώθεις να σε τηλεμεταφέρουν από στροφή σε στροφή, λες και οι ενδιάμεσες ευθείες δεν υφίστανται. Κάτι αναμενόμενο, τουλάχιστον για όσους έχουν ρίξει μια ματιά στις τεχνικές προδιαγραφές. 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 2,9 δευτερόλεπτα και κάτω από 8,8 δευτερόλεπτα για τα 200. Οι επιδόσεις αυτές, όμως, ευτυχώς δεν συνοδεύονται από βάναυση και απολίτιστη λειτουργία.

Ο 3λιτρος V6 είναι προοδευτικός στην απόδοσή του και γεμάτος, σε ολόκληρο το εύρος λειτουργίας του. Δεν είναι καν απαραίτητο να φτάνεις στον κόφτη των 7.500 σ.α.λ. για να νιώσεις τη δύναμή του. Μοναδικό παράπονό μας, ίσως ο «Ποσειδώνας» να άξιζε μιας ακόμα πιο βροντερής φωνής, ισάξιας με τη δύναμή του. Κάτι που οι τεχνικοί της Maserati γνωρίζουν και προσπαθούν να βελτιώσουν. Όπως επίσης προσπαθούν να βελτιώσουν και το κιβώτιο, το οποίο, στο πρόγραμμα Trofeo τουλάχιστον, θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο άμεσο, ώστε να δίνει ακόμα πιο σπορ αίσθηση.

Σε γενικές γραμμές, η MC20 μας άφησε τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις. Το νερό έχει μπει στο αυλάκι, όπως λέμε. Εάν θα παραμείνει σε αυτό, θα το μάθουμε αρκετά σύντομα, καθώς την Άνοιξη αναμένεται να κυκλοφορήσει στους δρόμους η οριστική έκδοση παραγωγής.

ΠΩΣ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΤΑΙ Ο V6 ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΟΛΑ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ «ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ»

Πριν από τη γνωριμία μου με την MC20, είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ το Τμήμα Κινητήρων του ιστορικού εργοστασίου της Maserati στην οδό Ciro Menotti, στο κέντρο της Μόντενα. Τι είναι αυτό που το κάνει τόσο ξεχωριστό; Το γεγονός ότι εδώ, το 1937,  η Maserati άρχισε να κατασκευάζει τους πρώτους κινητήρες μετά τη μετακόμιση από τη γειτονική Μπολόνια στη Μόντενα. Στο ίδιο σημείο, μετά από διάστημα μεγαλύτερο των 20 ετών, η ιταλική εταιρεία άρχισε πάλι να κατασκευάζει κινητήρες. Με πρώτο απ’ όλους τον «Ποσειδώνα».

Η σχεδίαση του κινητήρα έγινε στο Εργαστήριο Καινοτομίας, ένα άλλο εργοστάσιο που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Μόντενα. Η κατασκευή του, ωστόσο, λαμβάνει χώρα εδώ. Ο 3λιτρος V6 κινητήρας αποτελείται από περίπου 300 μέρη, τα οποία τοποθετούνται με τάξη σε ένα σφραγισμένο τρόλεϋ, το οποίο παίρνει τη σειρά του για το τμήμα συναρμολόγησης.

Πρόκειται για ένα κλιματιζόμενο δωμάτιο με ελεγχόμενη ατμόσφαιρα, ώστε κανένα μικροσωματίδιο σκόνης να μην μπορεί να εισχωρήσει στα σχεδιασμένα με ακρίβεια χιλιοστού μέρη του κινητήρα και να θέσει σε κίνδυνο την μελλοντική αξιοπιστία του. Το τμήμα συναρμολόγησης αποτελείται από έξι σταθμούς εργασίας με ισάριθμους εξειδικευμένους τεχνικούς. Για τη συναρμολόγηση κάθε κινητήρα απαιτούνται περίπου τρεις ημέρες, καθώς τα πάντα γίνονται με τη μέγιστη δυνατή προσοχή, όπως αρμόζει σε ένα έργο τέχνης.

Μόλις ολοκληρωθεί η συναρμολόγησή του και τοποθετηθούν όλα τα βοηθητικά εξαρτήματα, ο V6 προωθείται σε έναν από τους πέντε πάγκους δοκιμών. Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες, έρχεται η ώρα για τη συναρμολόγηση του κιβωτίου ταχυτήτων, του ψυγείου, των εξατμίσεων και του ρεζερβουάρ. Κατόπιν τοποθετείται στο αυτοκίνητο και ακολουθεί ένας νέος γύρος δοκιμών στο δυναμόμετρο.

Ο «Ποσειδώνας» θα μπορούσε άνετα να τοποθετηθεί και στο σαλόνι, ως διακοσμητικό. Είναι συμπαγής σε διαστάσεις, ελαφρύς (κάτω από 220 κιλά) με περιεχομένη γωνία 90ο στο V ώστε να ελαχιστοποιηθεί το ύψος του και διαθέτει σύστημα λίπανσης με ξηρό κάρτερ ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί στη χαμηλότερη δυνατή θέση. Ωστόσο, η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα αυτού του κινητήρα είναι ο προθάλαμος καύσης, ο οποίος είναι κατοχυρωμένος με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.

Αποτελείται από ένα χάλκινο ένθετο με μικρές οπές, εντός του οποίου είναι τοποθετημένο το ένα μπουζί, ώστε να εκκινεί τη διαδικασία της ανάφλεξης μικρής ποσότητας μίγματος αέρα/βενζίνης.

Εν συνεχεία, αναφλέγεται το υπόλοιπο μίγμα που υπάρχει στον κύριο θάλαμο καύσης. Το αποτέλεσμα είναι η ταχύτερη και πληρέστερη καύση, η οποία αυξάνει την αποτελεσματικότητα του κινητήρα και την ειδική ισχύ του (210 ίπποι/λίτρο). Ένα δεύτερο μπουζί, κάθετα τοποθετημένο, λειτουργεί υποστηρικτικά υπό μερικό φορτίο και στροφές, όταν ο προθάλαμος δεν χρειάζεται να λειτουργεί.

ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Κατασκευάζεται από την ιταλική εταιρεία ΤΤΑ Adler, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των Maserati-Dallara. Το πλαίσιο από ανθρακονήματα θα είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις, ανάλογα με την ακαμψία που θα απαιτείται για την coupé, τη spider και την ηλεκτρική έκδοση της MC20.

ΔΙΧΩΣ ΑΕΡΟΤΟΜΕΣ

Η MC20 δεν διαθέτει εντυπωσιακές αεροτομές ή ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα. Μεγάλο μέρος της αεροδυναμικής της απόδοσης οφείλεται στο επίπεδο πάτωμα, το οποίο μελετήθηκε ενδελεχώς στην αεροδυναμική σήραγγα της Dallara και με προσομοιώσεις δυναμικής ρευστών CFD (αεροδυναμικές προσομοιώσεις σε υπολογιστή).

ΔΙΠΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ

Το βασικό σύστημα πέδησης αποτελείται από δίσκους χάλυβα, διαμέτρου 380 χλστ. εμπρός και 350 χλστ. πίσω. Οι δίσκοι από ανθρακονήματα περιλαμβάνονται στον προαιρετικό εξοπλισμό και έχουν διάμετρο 390 και 360 χλστ. αντίστοιχα. Κατασκευάζονται και στις δύο περιπτώσεις από τη Brembo και διαθέτουν 6πιστονες δαγκάνες.

Τεχνικά χαρακτηριστικά (στοιχεία κατασκευαστή)

Κινητήρας

  • Κέντρο, διαμήκης
  • V6 (90o), βενζίνης
  • Διάμετρος 88,0 χλστ.
  • Διαδρομή 82,0 χλστ.
  • Χωρητικότητα 3.000 κ.εκ.
  • Μέγιστη ισχύς 630 ίπποι στις 7.500 σ.α.λ.
  • Μέγιστη ροπή 730 Nm στις 3.000-5.500 σ.α.λ.
  • Μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από ελαφρύ κράμα αλουμινίου
  • 2 εκκεντροφόροι επικεφαλής σε κάθε πλευρά του V, διπλός μετατροπέας φάσης, 4 βαλβίδες/κύλινδρο (καδένα)
  • Άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, δύο turbo και intercooler

Μετάδοση

  • Κίνηση πίσω
  • Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων
  • Μπλοκέ διαφορικό, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο

Ελαστικά

  • Εμπρός 245/35 ZR20
  • Πίσω 305/30 ZR20
  • Κιτ επισκευής

Αμάξωμα

  • Πλαίσιο από ανθρακονήματα, 2 όγκοι, 2 πόρτες, 2 θέσεις
  • Διπλά ψαλίδια εμπρός, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος
  • Διπλά ψαλίδια πίσω, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος
  • Υδραυλικά αμορτισέρ, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα
  • Κεραμικοί δίσκοι, αεριζόμενοι, ABS και ESP
  • Σύστημα διεύθυνσης κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
  • Ρεζερβουάρ 60 λίτρων

Διαστάσεις και βάρη

  • Μεταξόνιο 2.700 χλστ.
  • Μετρατρόχιο εμπρός 1.680 χλστ., πίσω 1.650 χλστ.
  • Μήκος 4.670 χλστ.
  • Πλάτος 1.970 χλστ.
  • Ύψος 1.220 χλστ.
  • Βάρος μικρότερο των 1.500 κιλών (προσωρινά στοιχεία)
  • Χώρος αποσκευών εμπρός 50 λίτρα, πίσω 100 λίτρα

Εργοστάσιο κατασκευής

  • Μόντενα (Ιταλία)

Σπαρτιάτικης φιλοσοφίας ταμπλώ, με εργονομικά τοποθετημένα χειριστήρια ελέγχου, τα πάντα προς ώφελος της λειτουργικότητας. Η θέση οδήγησης είναι η αναμενόμενη για ένα σπορ αυτοκίνητο.

  1. Διακόπτες για τα φώτα και τους καθρέπτες οπισθοπορείας
  2. Ψηφιακός πίνακας οργάνων διαμέτρου 10,3 ιντσών
  3. Ρυθμιστής ταχύτητας
  4. Κουμπί εκκίνησης κινητήρα
  5. Launch control
  6. Χειριστήρια ηχοσυστήματος και τηλεφώνου
  7. Οθόνη αφής διαμέτρου 10,3 ιντσών για το σύστημα ψυχαγωγίας

 

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο