ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το BYD ATTO 3 λίγο πριν παρουσιαστεί

odigoume-to-byd-atto-3-ligo-prin-parousiastei-706457

Gadget και λογισμικό, αυτό είναι το μέλλον και το BYD ATTO 3 είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα. Ήρθε η ώρα να το οδηγήσουμε στην Ελλάδα!

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου

Είναι αδιανόητο αν σκεφτούμε το πόσο άλλαξε η ηλεκτροκίνηση την αυτοκινητοβιομηχανία και ότι εταιρίες με ελάχιστα χρόνια ιστορίας κατακτούν την παγκόσμια αγορά. Οι Κινέζοι έχουν κάνει άλματα προόδου και δείχνουν να «πιάνουν το νόημα» περισσότερο από τους Ευρωπαίους. Με άλλα λόγια, ξεχάστε τα αυτοκίνητα που ξέρατε. Gadget και λογισμικό, αυτό είναι το μέλλον και το ATTO 3 είναι ένα αντιπροσωπευτικό -πρώτο- δείγμα. Ήρθε η ώρα να το οδηγήσουμε στην Ελλάδα και να πούμε την άποψή μας.

Μοιάζει όντως σαν όνειρο. Η BYD (=BuildYourDreams) Auto ιδρύθηκε το 2003, πριν από μόλις είκοσι χρόνια δηλαδή, ως υπο-μπράντα της BYD Company Limited, μιας εταιρίας πληροφορικής που τότε ειδικευόταν στις μπαταρίες κινητών τηλεφώνων, έχοντας ήδη γνωρίσει σημαντικές επιτυχίες στον τομέα (συμφωνία με τη Nokia και τη Motorola). Η BYD Auto λίγα χρόνια αργότερα παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα, ενώ το 2008 είχε ήδη επεκταθεί στην παραγωγή εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων και παρουσίασε το πρώτο της plug-in υβριδικό μοντέλο. Μια μεγάλη επένδυση του πασίγνωστου επιχειρηματία και επενδυτή Γουόρεν Μπάφετ, και διάφορες συγκυρίες άλλαξαν τη μοίρα της, η οποία έτεινε προς την αποτυχία, και λίγα χρόνια αργότερα δεν μιλάμε απλά για ακόμα μια αυτοκινητοβιομηχανία από την Κίνα. Στα τέλη του 2023 η BYD ξεπέρασε σε παγκόσμιες πωλήσεις την Tesla και έκανε δυναμικό μπάσιμο στην Ευρώπη, ενώ ετοιμάζει και το πρώτο της εργοστάσιο στην «γηραιά ήπειρο». Η επίσημη παρουσίαση της γκάμας της BYD στην Ελλάδα επίκειται να πραγματοποιηθεί τις ερχόμενες ημέρες από τον όμιλο Σφακιανάκης.

BYD

Απόλυτα εξευρωπαϊσμένο

Στην περίπτωση που «χρησιμοποιείς Internet Explorer» και δεν έχεις ακούσεις για τον κολοσσό από την Κίνα, θα δυσκολευτείς να πιστέψεις ότι προέρχεται από την Κίνα. Εξωτερικά τουλάχιστον, όπου σε καμία περίπτωση δεν μοιάζει με ασιατικό μοντέλο, όπως τα αντίστοιχα μοντέλα από Ιάπωνες ή Κορεάτες κατασκευαστές. Ίσως έχει να κάνει λίγο και με το γεγονός ότι ο σχεδιαστής του -και υπεύθυνος σχεδιασμού της BYD-, Wolfgang Egger, είναι Γερμανός και έχει περάσει από Audi, Lamborghini και Alfa Romeo. Η πένα του μάλιστα είναι υπεύθυνη για τις αναλογίες της 8C.

BYD

To ATTO 3 θυμίζει έντονα από το προφίλ κάποια ευρωπαϊκά μοντέλα της κατηγορίας, ειδικότερα στην πίσω κολόνα με τα ανάγλυφα σχέδια. Δεν διακρίνεται για το χαρακτήρα του, αλλά είναι κομψό και διαθέτει ωραίες καμπύλες και λεπτομέρειες, χωρίς να έχει το wow factor, που για κάποιο λόγο πολλά νέα μοντέλα προσπαθούν να έχουν με τις φλύαρες διακοσμητικές επενδύσεις και τις πολλές ακμές. Το μπροστινό μέρος είναι «κλειστό» και κάτω από τη χρωμιωμένη μάσκα με το λογότυπο ενσωματώνεται η λεπτή LED μπάρα που ενώνει τους Full LED προβολείς. Ο προφυλακτήρας έχει μαύρους ευμεγέθεις αεραγωγούς, που του χαρίζουν μια αρκετά δυναμική εικόνα. Ως SUV δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα απαραίτητα προστατευτικά σε προφυλακτήρες και θόλους, ενώ οι 18άρες ζάντες λόγω της ηλεκτρικής του φύσης (μια επιλογή υπάρχει ως προς το σχέδιο) είναι αεροδυναμικές. Το μόνο σχεδιαστικό στοιχείο που προδίδει την καταγωγή του είναι μάλλον η πίσω LED μπάρα, το τελευταίο όμως είναι και λίγο υποκειμενικό.

Εσωτερικό ή γυμναστήριο;

Εκεί που λες «οκ, ελκυστικό αλλά λίγο… αδιάφορο» ανοίγεις την πόρτα και παθαίνεις πολιτισμικό σοκ. Εάν είσαι Gadgetάκιας αυτό το μοντέλο είναι φτιαγμένο για σένα, πιο πολύ ακόμα και από τα Tesla ή το Honda e. O Michele Jauch-Paganetti (άλλος ένας Ευρωπαίος) που έχει επιμεληθεί το εσωτερικό design είχε μια ξεκάθαρη οδηγία, να παραπέμπει σε γυμναστήριο και να είναι trendy. Το ταμπλό έχει κυματοειδείς γραμμές με ένα ιδιαίτερο μοτίβο που θυμίζει μυς, ο μοχλός του επιλογέα μοιάζει με αλτήρα, οι αεραγωγοί με βάρη, το κεντρικό υποβραχιόνιο με διάδρομο κ.ο.κ.

BYD

Πολύ ιδιαίτερα στοιχεία αποτελούν επίσης οι μοχλοί που έχουν το ρόλο χερουλιών της πόρτας, αλλά και οι «χορδές» στον αποθηκευτικό χώρο αυτών. Το ακραίο της υπόθεσης είναι ότι όντως μπορείς να παίξεις κιθάρα με αυτές τις τρεις νότες (κουρδίζονται επίσης) ή ότι μπορούν να παίξουν τα παιδιά σου στα πίσω καθίσματα και το πιθανότερο είναι να χρειαστεί να τις… ξεριζώσεις μέχρι να μεγαλώσουν. Τελευταίο χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει είναι το κουμπί Start/Stop που υιοθετεί τρισδιάστατο στυλ από διαμάντι.

Το concept του «ευ ζην» σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο συνδυάζεται προφανώς και με τεχνολογικές ανέσεις. Όσο «κουλή ή κιτς» και να είναι η σχεδίασή του, αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον και μένει τελικά στο μάτι είναι η τεράστια κεντρική οθόνη. Με διαγώνιο 15,6” και τη δυνατότητα της περιστροφής της από οριζόντια σε κάθετη, διαθέτει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα συστήματα infotainment, που μόνο με αυτό της Tesla μπορεί να τα… βάλει. Απόλυτα λογικό αφού «τρέχει» Αndroid 13.1 και είναι πανεύκολο στη χρήση, έχει ανάλυση κρύσταλλο, εξαιρετική φωτεινότητα και άριστο multitouch, ενώ ο 8πύρηνος επεξεργαστής Qualcomm Snapdragon, σε συνδυασμό με 8 GBRAM και 60 GB αποθηκευτικού χώρου, προσφέρει ταχύτατη περιήγηση δίχως κολλήματα.

Η εμπειρία είναι ίδια με ένα Android smartphone, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε παραμετροποίηση, εφαρμογές πολυμέσων (βλέπεις ταινίες, σερφάρεις στο Ίντερνετ, αλλάζεις θέματα κ.ά.), διπλή προβολή εφαρμογών, λείπουν ωστόσο τα παιχνίδια προς το παρόν τα οποία δεν υπάρχουν ούτε στο Store της BYD (δεν έχει εγκατεστημένο το PlayStore). Μια υποσημείωση εδώ, αφού με λίγη έρευνα μπορείς να βάλεις πάρα πολλές εφαρμογές ή παιχνίδια (με αρχεία apk) και να το μετατρέψεις σε πολυεργαλείο ή ίσως το καλύτερο σύστημα σε αυτοκίνητο. Μέσω από τα τρία USB που έχει είναι δυνατή και η αναπαραγωγή ταινιών, για να περνάτε τον χρόνι σας ευχάριστα κατά την φόρτιση, ενώ υπάρχει και θύρα Micro SD. Αν και όπως αναφέραμε παραπάνω το πιθανότερο είναι να γίνει εγκατάσταση του Netflix.

Επίσης, ξεχάστε τα «στικάκια» γιατί τα τραγούδια σας μπορούν να αποθηκευτούν στο ίδιο το αυτοκίνητο. Σαν εμπειρία χρήσης χαρακτηρίζεται κορυφαία και το μόνο σύστημα που μπορεί να το ανταγωνιστεί είναι αυτό της Tesla. Η οθόνη 5” του πίνακα οργάνων ωστόσο δεν ταιριάζει στο σύνολο και προβάλλει μόνο τα απαραίτητα, ενώ δεν διαθέτει ούτε head-updisplay.

BYD

Όσο παράδεισος είναι για τους techfreak τόσο θα δυσαρεστήσει αυτούς που έχουν εμμονή με την ποιότητα. Η ποιότητα κατασκευής λοιπόν είναι απλά ικανοποιητική και παρότι υπάρχουν μπόλικα μαλακά πλαστικά και ποιοτικό συνθετικό δέρμα σε καθίσματα, πόρτες και κεντρική κονσόλα, ορισμένα σημεία απλά φαίνονται πολύ πρόχειρα – όπως το πλαστικό στις πόρτες που έχει τη γραμμή από το καλούπι του στη μέση για παράδειγμα.

Άξια αναφοράς είναι η πανοραμική ηλιοροφή με το μεγάλο άνοιγμα, τα ηχεία με τον surround ήχο και ο ατμοσφαιρκός φωτισμός με τις πολλές επιλογές. Μία από αυτές τον μετατρέπει σε… φωτορυθμικό. Η πρακτικότητα είναι αρκετά καλή με διάφορες θήκες και μέρη αποθήκευσης, όπως επίσης και η εργονομία, με μοναδική εξαίρεση την αποκλειστική ψηφιακή ρύθμιση του κλιματισμού. Στον αντίποδα, η ψηφιακή βοηθός υπακούει στα αγγλικά με ευκολία, οπότε και ρυθμίζεις πολλά πράγματα απλά με τη φωνή σου, καθιστώντας την εμπειρία πιο εύκολη και ασφαλή κατά την οδήγηση.

Όσον αφορά τους χώρους πίσω, τρεις ενήλικες θα καθίσουν με άνεση χάρη στη μεγάλη απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα, στο υπεραρκετό πλάτος και το επίπεδο πάτωμα (το μεταξόνιο ξεπερνάει τα 2,7 μ.). Μόνο ο αέρας για τα κεφάλια θα δυσκολέψει τους ψηλούς επιβάτες, ενώ τα isofix (έχει και στο μπροστινό κάθισμα) θα διασφαλίσουν την ασφάλεια των παιδιών. Για τις αποσκευές, κρύβονται 440 λίτρα πίσω από την ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα, που είναι αρκούντως καλά για μια οικογένεια (έχει ειδικό χώρο για τα καλώδιο). Θα έπρεπε όμως ως ηλεκτρικό σχεδιασμένο σε λευκό χαρτί να μην έχει ανεκμετάλλευτο χώρο κάτω από το μπροστινό καπό.

Απρόσμενα άνετο

Μηχανολογικά και τεχνικά το ATTO 3 είναι πολύ μελετημένο. Η e-platform 3.0 στην οποία βασίζεται του προσδίδει στιβαρότητα, ασφάλεια και πολλές δυνατότητες. Κατ’ αρχάς να πούμε ότι είναι ένα από τα πιο ασφαλή μοντέλα στην κατηγορία του, με 5 αστέρια στο EuroNCAP.

BYD

Ας μην επεκταθούμε στα τεχνικά για τις «σπιτικές» μπαταρίες της BYD και την πολύ εξελιγμένη, ελαφριά και κόμπακτ μονάδα του συγκροτήματος κίνησης, τα οποία μπορείτε να διαβάσετε στο autoypos.gr, και ας εστιάσουμε στην ουσία. Οι 204 ίπποι και τα 310 Nm ροπής που μεταφέρει στους μπροστινούς τροχούς ο ηλεκτροκινητήρας σαφώς και δεν σοκάρουν. Είναι όμως πιο γραμμικό και ομαλό από άλλα ηλεκτρικά με παραπλήσια απόδοση και του λείπει το «μπαμ» που σε κολλάει στο κάθισμα στα χαμηλά. Στις ρεπρίζ είναι που τα πάει καλύτερα και έχει απόθεμα δύναμης για προσπέραση στον αυτοκινητόδρομο, όταν άλλα μοντέλα «χάνουν» τη δύναμή τους.

BYD

Η αίσθησή του στο δρόμο είναι απρόσμενα άνετη, με υψηλή ποιότητα κύλισης, χαμηλούς θορύβους και εξαιρετική απόσβεση από την ανάρτηση (γόνατα McPherson μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω). Η ρύθμισή του είναι τέτοια, οπότε σε καμία περίπτωση δεν θα προκαλέσει οδηγικές συγκινήσεις. Εξαιτίας της μεγάλης διαδρομής της ανάρτησης, της μαλακής ρύθμισης των αμορτισέρ και των 17,5 εκ. της απόστασης από το έδαφος (δεν είναι και τόσο πολλά), θα πάρει αρκετή κλίση στις στροφές. Τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας είναι πανταχού παρόντα βέβαια, οπότε παραμένει ασφαλές υπό πίεση. Το σύστημα διεύθυνσης απλά ικανοποιεί με την πληροφόρησή του και δεν προσφέρει σαφήνεια, ενώ αίσθηση από το πεντάλ του φρένου είναι σπογγώδης . Παρότι τα ηλεκτρονικά συστήματα είναι αρκετά παρεμβατικά, φαίνεται να μην μπορούν να διαχειριστούν τη ροπή στο απότομο γκάζι μερικές φορές, όπου το τιμόνι «ψαρεύει» μέχρι να παρέμβουν και να περιορίσουν το σπινάρισμα.

BYD

Μετά καταλαβαίνεις ποια είναι η φιλοσοφία του αυτοκινήτου και δεν σε ενοχλεί τίποτα από τα παραπάνω, παρά μόνο η απουσία της λειτουργίας one-pedal. Για την αναγεννητική πέδηση υπάρχει η επιλογή για δύο διαφορετικά επίπεδα, αλλά ούτε η μέγιστη επιβραδύνει αρκετά στο άφημα του γκαζιού. Παραμετροποιήσιμο είναι και το βάρος του τιμονιού, ενώ η αυτονομία που προβάλλεται στον πίνακα, δεν αλλάζει με ένα από τα τρία προγράμματα οδήγησης, αλλά με ξεχωριστή επιλογή στο μενού της οθόνης.

BYD

Κάτι ακόμα που παρατηρήσαμε είναι ένας μονότονος ήχος, σαν συχνότητα, στο χαμηλό φορτίο ή στην επιβράδυνση από λίγα χλμ./ώρα, ο οποίος εξαφανίζεται μόλις επιταχύνεις. Αυτός ίσως ενοχλήσει λίγο και είναι το μόνο ψεγάδι στην τόσο ποιοτική και άνετη οδηγική αίσθηση που έχει. Ταυτόχρονα, απ’ έξω αναπαράγεται μια μελωδία που θυμίζει «τα κάλαντα» για να αντιλαμβάνονται την κίνησή του οι πεζοί. Δεν λείπει επίσης κανένα σύστημα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Ο τελευταίος κάθεται σχετικά χαμηλά αν το θελήσει, σε ένα πολύ άνετο και με καλή στήριξη κάθισμα. Η αίσθηση που θα λάβει είναι ότι οδηγεί ένα Αndroid smartphone, όσο περίεργο και αν ακούγεται.

BYD

Στα χέρια μας το Atto 3 έγραψε 400 χιλιόμετρα αυτονομίας, περίπου όσα ανακοινώνει η BYD δηλαδή. Δεν είναι εντυπωσιακά πολλά, αλλά θα σου επιτρέψουν να κάνεις κάποια ταξίδια, ενώ εντός πόλης με κατανάλωση κάτω από 13 kWh/100 χλμ. σίγουρα θα κάνεις πολύ περισσότερα. Σε αυτό βοηθάει και η εξελιγμένη (και στάνταρ) αντλία θερμότητας. Θα θέλαμε όμως στην DC φόρτιση να μπορούσε να δεχτεί τουλάχιστον 150 KW.

Κίνα, είσαι εδώ!

Το BYD ATTO 3 απευθύνεται στην GEN Z. Είναι περισσότερο gadget παρά αυτοκίνητο. Δεν προκαλεί οδηγικές συγκινήσεις γιατί δεν είναι αυτός ο λόγος ύπαρξής του. Είναι άνετο, ευρύχωρο, ασφαλές και γεμάτο από τεχνολογία. Τόση τεχνολογία που το καθιστά στην τελική πολύ ενδιαφέρον και το ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα μοντέλα της αγοράς.

Είναι ένα μοντέλο που θα είχε τύχη σε μια χώρα σαν την Ελλάδα; Μάλλον όχι, αφού στην τιμή του (περί τις 44.000 ευρώ στην Ευρώπη), οι περισσότεροι θα επέλεγαν Tesla ή Volvo ή Volkswagen. Είναι ένα μοντέλο που πρέπει να ανησυχεί τις εταιρίες αυτές; Ξεκάθαρα ναι. Γιατί οι Κινέζοι έχουν το πάνω χέρι στην ηλεκτροκίνηση, σε αυτό φαίνεται πως είναι το μέλλον της αυτοκίνησης.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Ηλεκτροκινητήρας

Μπροστά, σύγχρονος ηλεκτρικός

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 204 ίπποι

Μέγιστη ροπή: 310 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους μπροστά τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 7,3 δλ.

Μπαταρία

Φωσφορικού σιδήρου λιθίου,

χωρητικότητα 62 kWh (60,5 kWh ωφέλιμες)

Αυτονομία

420 χιλιόμετρα (WLTP)

400 χιλιόμετρα (δοκιμής)

Κατανάλωση ενέργειας:

15,6 kWh/100 χλμ. (εργοστασιακή)

16,8 kWh/100 χλμ. (δοκιμής)

Φόρτιση:

AC (11 kW): 6 ώρες και 30 λεπτά

DC (88 kW): 37 λεπτά

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 4.455 x 1.875 x 1.615

Μεταξόνιο: 2.720 χιλ.

Βάρος: 1.750 κιλά

Χώρος αποσκευών

440 λ.

Όλες οι ειδήσεις

Dodge Charger: Το αυτοκίνητο των Ντιουκς επιστρέφει ηλεκτρικό

Το Toyota Supra του Fast & Furious που μας έκανε… «κάγκουρες»

Πώς ξεθολώνει πιο γρήγορα το παρμπρίζ; – Ο ζεστός ή ο κρύος αέρας καλύτερος;

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο