Μπορείς να κάνεις “θόρυβο” με μια αθόρυβη μοτοσυκλέτα; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά ΝΑΙ, όταν πρόκειται για την ηλεκτρική ZERO SR/F, μια “γυμνή” κατασκευή που φέρνει στο προσκήνιο τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας, με ένα παραδοσιακά μοτοσυκλετιστικό τρόπο ως προς την οδήγηση.
Του Δημήτρη Διατσίδη – Φωτογραφίες: Electromove.gr
Ανοίγοντας το γκάζι στην έξοδο της 5ης στροφής της πίστας των Μεγάρων, δεν μπορείς παρά να ανοίξεις και το στόμα σου μέσα στο κράνος σου, την ώρα που βιώνεις μια πρωτόγνωρη έκρηξη επιτάχυνσης που σε σπρώχνει προς τη μεγάλη ευθεία των 580μ., για να φτάσεις σε λιγότερα από 9” στο σημείο φρεναρίσματος πριν την επόμενη δεξιά κλειστή στροφή. Αρχικά δεν το χωρά ο νους σου ότι μια μοτοσυκλέτα με μέγιστη απόδοση 110 ίππων μπορεί να τα βάζει στην επιτάχυνση με χιλιάρες σχεδόν διπλάσιας ιπποδύναμης. Αλλά βέβαια πρέπει να δεις το άλλο σημαντικό νούμερο, αυτό της ροπής που είναι στα 190 Nm (19.37 kgm) και να σκεφτείς ότι το αντίστοιχο νούμερο είναι στα 154 Nm για την Suzuki Hayabusa των 1340cc, ή στα 124 Nm για την Ducati Panigale V4 των 1100cc!
Και όχι μόνο η τεράστια διαφορά στη ροπή είναι που κάνει τη διαφορά, αλλά και το γεγονός ότι αυτή η ροπή είναι διαθέσιμη από τις 1,350 στροφές του ηλεκτρικού μοτέρ, που σχεδόν ακαριαία ανεβάζει μέχρι τις 5,600 στροφές όπου αποδίδει τη μέγιστη ισχύ του. Τα 227 κιλά που χρειάζεται να κινήσει είναι πολλά, αλλά αν τα συγκρίνουμε για παράδειγμα με τα 209 της Aprilia Tuono V4 1100, τελικά δεν δείχνουν τόσα πολλά, όσο ακούγονται!
Ας μιλήσουμε για τη φιλοσοφία αυτής της μοτοσυκλέτας και θα επανέλθουμε – υποχρεωτικά – στις συγκρίσεις με τις μοτοσυκλέτες με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το κύριο σώμα μιας ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας δεν είναι ο κινητήρας, αλλά η μπαταρία. Με βάρος που είναι στα 70 κιλά για την SR/F και σχετικά μεγάλο όγκο, χρειάζεται ένα πλαίσιο χωροδικτύωμα να την περιβάλλει και να καταλήξει να ενώσει τον πολύ μικρότερο σε διαστάσεις κινητήρα στο σημείο που συνδέεται με το πλαίσιο και το ψαλίδι. Εκεί με έναν έξυπνο σχεδιασμό ο άξονας περιστροφής του ψαλιδιού που ενώνεται με το μονό αμορτισέρ, φροντίζει ώστε ο ιμάντας της τελικής μετάδοσης να έχει πάντα τη σωστή ένταση και να μεταφέρει στον τροχό το μέγιστο της ροπής.
Με τον χρυσό σε χρώμα (στην περίπτωσή μας) αερόψυκτο κινητήρα με την ονομασία ZF75-10 να βρίσκεται εκεί χαμηλά, το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας κατεβαίνει με αντίστοιχα οφέλη στη συμπεριφορά. Η κατανομή βάρους είναι 122 κιλά μπροστά και 110 πίσω, κάνοντας την μοτοσυκλέτα εμπροσθόβαρη. Με μεταξόνιο στα 1,450 mm είναι στην ίδια διάσταση με την γυμνή Aprilia Tuono V4 1100 Factory.
Οι αναρτήσεις είναι κορυφαίες της Showa, με πιρούνι 43 mm Big Piston Separate Function μπροστά, πλήρως ρυθμιζόμενο και πίσω με αμορτισέρ Showa 40 mm piston, με ρεζερβουάρ piggy-back, επίσης πλήρως ρυθμιζόμενο.
Στα φρένα το ABS προέρχεται από την Bosch Advanced MSC, ενώ οι δαγκάνες είναι οι 4πίστονες J-Juan radial, με δίσκους 320 mm μπροστά και J-Juan μονή δαγκάνα πίσω με δίσκο 240 mm. Να θυμίσουμε εδώ ότι η πολύ υψηλής ποιότητας Ισπανική εταιρία φρένων, έχει εξαγοραστεί εδώ και δύο χρόνια από την Brembo!
Τα ελαστικά είναι τα εξαιρετικά Pirelli Diablo Rosso III σε διαστάσεις 120/70-17 μπροστά και 180/55-17 πίσω.
Έτσι λοιπόν η γυμνή Αμερικανική μοτοσυκλέτα διαθέτει περιφερειακά που θα ζήλευε οποιαδήποτε από τις κορυφαίες αντίστοιχες με θερμικό κινητήρα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που η τιμή της βρίσκεται στα 24.700€ για την Premium έκδοση.
Η τελική ταχύτητα φθάνει γρήγορα και εύκολα τα 202 χλμ/ώρα, φυσικά ηλεκτρονικά περιορισμένη εκεί, για χάρη της αυτονομίας, που είναι και το μεγάλο πρόβλημα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οι μπαταρίες ZFORCE 15.6+ lithium-ion δίνουν τη δυνατότητα να κάνεις μέχρι και 272 χλμ., εντός πόλης, ενώ εκτός πόλης η αυτονομία περιορίζεται στα 135 χλμ. Αυτό λόγω του ότι μέσα στην πόλη με τους διαφορετικούς χάρτες διαχείρισης μπορεί να γίνεται αρκετή ανάκτηση ενέργειας στο κλείσιμο του γκαζιού και στο φρενάρισμα. Υπάρχει και προαιρετικό Power Tank, που μπορεί να αυξήσει κι άλλο την αυτονομία, ενώ και με αναβάθμιση της μπαταρίας μέσω προγράμματος μπορείς να έχεις ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ με τον ίδιο τρόπο μπορείς να αυξήσεις και την ισχύ!
Η φόρτιση γίνεται στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης EV, μέσω της ενσωματωμένης υποδοχής τύπου 2, ενώ ένας προσαρμογέας είναι επίσης διαθέσιμος για όσους επιθυμούν να φορτίσουν στο σπίτι, στο γραφείο ή σε οποιοδήποτε άλλο μέρος εξοπλισμένο με τυπική οικιακή πρίζα.
Με την κίνηση στην πόλη να είναι εντυπωσιακά γρήγορη και με την ανάκτηση ενέργειας η πλήρης φόρτιση να καλύπτει άνετα τις ανάγκες μετακίνησης μιας ολόκληρης ημέρας, μπορούμε να πούμε ότι η ZERO SR/F είναι ο “Βασιλιάς της πόλης”. Είναι σχεδόν αδύνατο σε οποιαδήποτε μοτοσυκλέτα να σταθεί δίπλα της στην εκκίνηση στα φανάρια και η κυριολεκτικά εκρηκτική επιτάχυνση σε κάνει κυρίαρχο του δρόμου, με τα φρένα να χρειάζεται να κάνουν υπερωρίες για να σταματούν κάθε φορά τη γυμνή βολίδα.
Στην κίνηση στον Εθνικό δρόμο βιώσαμε τη μικρή αυτονομία, καθώς βλέπαμε στις ενδείξεις στο ευανάγνωστο όργανο, το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας να μειώνεται πολύ γρήγορα, πηγαίνοντας προς την πίστα των Μεγάρων, παρά το ότι χρησιμοποιήσαμε το ECO mode που περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 120 χλμ/ώρα.
Σταματήσαμε λοιπόν στο Σ.Ε.Α. Μεγάρων και με τον φορτιστή EV που υπάρχει στο σταθμό πήραμε σε 20′ λεπτά αρκετή φόρτιση 1.873 kWH πληρώνοντας 0.93€.
Με την μπαταρία φορτισμένη πάνω από 75% φτάσαμε στην πίστα των Μεγάρων, με τον πιλότο Βαγγέλη Ανδρεάδη, τον επικεφαλής της ZERO στην Ελλάδα, να είναι εκεί για να παρακολουθήσει τον “βασανισμό” της SR/F στη διαδρομή μιας πίστας και να μας βοηθήσει με τεχνικές λεπτομέρειες.
Άλλωστε γνώριζε ότι σε αγωνιστική μορφή με 197 κιλά βάρος και τις αγωνιστικές αναρτήσεις της Showa, η ZETRO SR/F είχε πετύχει έναν εξαιρετικό χρόνο στην περίφημη Ανάβαση Pikes Peak, λιγότερο από ένα λεπτό πάνω από το ρεκόρ γυμνών μοτοσυκλετών που έχει η KTM 1290 R Super Duke, τον 2ο χρόνο για ηλεκτρική μοτοσυκλέτα, πίσω από μια ειδική αγωνιστική κατασκευή.
Έτσι λοιπόν και εμείς πιέσαμε την ηλεκτρική μας μοτοσυκλέτα, αλλά στην εντελώς νορμάλ μορφή της, για να βιώσουμε την αίσθηση που σας περιγράψαμε στην αρχή του κειμένου. Σε κάθε έξοδο στροφής η επιτάχυνση είναι εκπληκτική και το Traction Control (που δεν απενεργοποιήσαμε) ήταν εκεί για να επέμβει όμως ελάχιστες φορές, όταν το παρακάναμε με το άνοιγμα του γκαζιού. Παρά το ότι τα σημεία φρεναρίσματος – λόγω του λίγο μεγαλύτερου βάρους από την κορυφαία Tuono V4 1100 – άλλαξαν μερικά μέτρα, δεν χάναμε πολύ χρόνο στις επιβραδύνσεις. Το πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν η μεγάλη αύξηση της πίεσης και της θερμοκρασίας του μπροστινού ελαστικού, λόγω της κατανομής βάρους που σας αναφέραμε νωρίτερα. Κατεβάζοντας συνεχώς πίεση μπροστά, βελτιώσαμε τη συμπεριφορά και την αίσθηση του μπροστινού, ενώ μέσα στην στροφή το ατσάλινο πλαίσιο χωροδικτύωμα έδινε μια καλή αίσθηση, ανάλογη με αυτή των supersport μοτοσυκλετών! Το πίσω Pirelli Diablo Rosso III, δούλεψε τέλεια και δυστυχώς η δοκιμή τελείωσε νωρίτερα από ότι θα θέλαμε, λόγω της αργής φόρτισης που πρόσφερε η ηλεκτρική εγκατάσταση της πίστας, με αποτέλεσμα όταν μπήκαμε με φόρτιση μόνο στο 25%, το όλο σύστημα να δίνει μειωμένη δύναμη, μπαίνοντας σε λειτουργία ασφαλείας, ώστε να σε επιστρέψει “σπίτι” ή στο πλησιέστερο σημείο φόρτισης.
Αυτό που μπορούμε να πούμε μετά και από αυτή τη δοκιμή σε ακραίες συνθήκες, είναι ότι η ZERO SR/F είναι μια γυμνή μοτοσυκλέτα, πολύ κοντά στην οδηγική αίσθηση μιας αντίστοιχης με θερμικό κινητήρα, χωρίς τους κραδασμούς και το κιβώτιο ταχυτήτων. Έτσι σε κάνει να επικεντρωθείς στην οδήγηση, χρειάζεται να αλλάξεις λίγο τον τρόπο φρεναρίσματος, αφού το βάρος μπροστά δεν βοηθάει στο να κρατήσεις το φρένο πατημένο μέχρι την κορυφή της στροφής, αλλά χρειάζεται να θυμηθείς τον κλασικό τρόπο, με όλο το δυνατό φρενάρισμα να γίνεται με τη μοτοσυκλέτα όρθια στην ευθεία.
Για να καταλάβουμε καλύτερα την αίσθηση απόλυτης δύναμης που δίνει στο άνοιγμα του γκαζιού αρκεί να πούμε ότι για παράδειγμα η Aprilia Tuono V4 1100 των 175 hp στις 11,000 στροφές, αποδίδει μόλις 65 στις 5,200 στροφές, που είναι η συνήθης περιστροφή του κινητήρα σε νορμάλ οδήγηση και φθάνει τους 110 ίππους στις 8,000 στροφές. Η ηλεκτρική μας δίνει 110 ίππους από το πρώτο δευτερόλεπτο της επιτάχυνσης! Για να κάνουμε άλλη μια σύγκριση, η Yamaha MT09 με τους 119 ίππους στις 10,000 στροφές, αποδίδει μόλις 55 στις 5,200 στροφές!
Μάλιστα λόγω της φύσης του ηλεκτρικού κινητήρα και στα 4 modes: Sport, Eco, Street και Rain, μπορείς και νιώθεις αυτήν την ώθηση της ροπής, ενώ η αλλαγή στην απόκριση του γκαζιού σε κάθε ένα από αυτούς τους χάρτες, κάνει την κίνηση και τη συμβίωση μαζί της, μια εύκολη υπόθεση.
Τα 1.6” για τα 0-100 χλμ/ώρα μπορεί να είναι ένα εκπληκτικό νούμερο (με τον χάρτη Sport), αλλά χωρίς να φοβίζει, αφού η θέση οδήγησης της γυμνής – σπορ κατασκευής κάνει τον οδηγό κυρίαρχο του παιχνιδιού.
Το πρόωρο τέλος της δοκιμής, γράφτηκε μετά από λίγο στο Σ.Ε.Α., στην κατεύθυνση προς Αθήνα, όταν με καλή παρέα, η μία ώρα που χρειάστηκε για την πλήρη φόρτιση με τον ταχυφορτιστή, πέρασε χωρίς να το καταλάβουμε, συζητώντας την οδηγική εμπειρία. Το κόστος αυτής της φόρτισης στο βενζινάδικο ήταν 4.53€ για 9.114 kWH, ενώ σε οικιακή πρίζα το κόστος τυπικής φόρτισης είναι 1.55€, σύμφωνα με την Electromove, την αντιπροσωπεία των Αμερικανικών ηλεκτρικών μοτοσυκλετών.
Φθάνοντας στο σπίτι, μετά από γρήγορη οδήγηση και στο δρόμο, ξεκίνησα να σκέφτομαι το αν είναι νωρίς για να ξεκινήσει κανείς τη συμβίωση με μια τέτοια μοτοσυκλέτα. Η απάντηση έρχεται από τη χρήση που κάνει ο καθένας μας. Αν οι ανάγκες μετακινήσεων στην πόλη είναι περίπου στα 100 χλμ/ημέρα, τότε θα έχεις ένα πύραυλο στη διάθεσή σου, που μπορεί όμως να κινηθεί και ήσυχα, σίγουρα με τον ήχο του ηλεκτρικού μοτέρ να φτάνει μόνο στα αυτιά σου και ελάχιστα στους γύρω. Αν θέλεις να κάνεις και κάποια ταξίδια πάνω από τα 100 χλμ, πρέπει να υπολογίσεις και τα σημεία που θα μπορούσες να έχεις ταχυφόρτιση, ή να έχεις την υπομονή για μεγάλα διαλείμματα φόρτισης σε οικιακή πρίζα. Αν θέλεις να κάνεις track day η πίστα των Σερρών με τον ταχυφορτιστή που έχει στις εγκαταστάσεις της είναι μονόδρομος.
Σε όλες όμως τις περιπτώσεις θα οδηγείς μια ξεχωριστή μοτοσυκλέτα και θα ξεχωρίζεις και συ, από τη μια μεριά για την οικολογική σου ευαισθησία και το ανοιχτό μυαλό στις τεχνολογίες που έρχονται και από την άλλη με την απόλυτη ταχύτητα και τη “σιωπηλή” ευχαρίστηση που σου δίνει.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ZERO SR/F Premium
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ |
272 km |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ |
135 km |
ΜΕΣΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ |
180 km |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ |
190 Nm |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ |
82 kW/110 hp @ 5,600 rpm |
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ |
200 km/h |
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ |
15.6+ kWh |
ΤΥΠΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ |
1.55 € |
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΕΩΣ 95% |
2.2 hr |
ΜΕ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΧΥΦΟΡΤΙΣΤΗ |
1.1 hr |
ΒΑΡΟΣ |
227 kg |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ |
787 mm |
ΕΓΓΥΗΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ |
5 χρόνια / απεριόριστα χιλιόμετρα |
ΤΙΜΗ |
24.700 € |