Q-ELECTRIC

Αφιέρωμα EV: Ευέλικτες Πλατφόρμες

afieroma-ev-eveliktes-platformes-0

Η μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή δεν αποτελεί γεγονός για θλίψη. Οι πλατφόρμες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ ευέλικτες και μπορούν να υποστηρίξουν μοντέλα με αρκετά διαφορετικό χαρακτήρα και κινητήρια σύνολα. Δίνοντας νέα πνοή σε μοντέλα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν.

Tων Emilio Deleidi και Roberto Lo Vecchio Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος

Μην ανησυχείτε. Η ζωή μας κύκλους κάνει. Μπορεί σιγά σιγά να εξαφανίζονται, αλλά τα σπορ αυτοκίνητα αναμένεται να κάνουν δυναμική επανεμφάνιση. Το έχουμε γράψει πολλές φορές. Πριν από 20 χρόνια, τα σπορ αυτοκίνητα μεσουρανούσαν. Είτε επρόκειτο για coupé μοντέλα, roadster, σπορ sedan ή για καυτά hatchback, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές είχαν κάποιο από αυτά στη γκάμα τους. Σήμερα, τα μοντέλα αυτά μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Λόγω των εκπομπών ρύπων είναι η επίσημη δικαιολογία, αλλά όποια κι αν είναι η αλήθεια, δεν παύει να είναι ένα στενάχωρο γεγονός. Τουλάχιστον είναι, για τους λάτρεις της οδήγησης, οι οποίοι δεν θέλουν απλά ένα μεταφορικό μέσο για να πάνε από το σημειο Α στο σημείο Β.

Μην ανησυχείτε, υπάρχει ελπίδα. Ευτυχώς, όχι σαν κι αυτή που μας επισκέφθηκε στα τέλη Ιανουαρίου. Όπως γνωρίζουν όσοι έχουν οδηγήσει συγκεκριμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτά δεν είναι απαραιτήτως βαριά και βαρετά στην οδήγηση. Απλά και μόνο ικανά να σε μεταφέρουν μεταξύ δύο κοντινών σημείων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η αμεσότητα στη διάθεση της ροπής τους τα καθιστά εξωπραγματικά γρήγορα. Συγκρίσιμα ακόμα και με supercars σε επιτάχυνση 0-100. Αλλά και στην καθημερινότητα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μικρή απόδοση, πετάγονται μπροστά μόλις ανάψει πράσινο, επιταχύνοντας αρκετά ταχύτερα από θερμικά αυτοκίνητα με μεγαλύτερη ισχύ.

Η εκπληκτική επιτάχυνση δεν είναι ο μόνος λόγος αισιοδοξίας. Η δομή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αυτή που αφήνει τα μεγαλύτερα περιθώρια αισιοδοξίας. Και πιο συγκεκριμένα, τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά που έχουν οι ευέλικτες πλατφόρμες στις οποίες βασίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

ΚΟΨΕ-ΡΑΨΕ

Εάν ένα αυτοκίνητο «γεννηθεί» με θερμικό κινητήρα και κατόπιν μετατραπεί σε ηλεκτρικό, δεν παύουν ποτέ να ισχύουν ορισμένοι περιορισμοί. Θα μπορέσουν να δημιουργηθούν ορισμένες παραλλαγές στην αρχική ιδέα, αλλά δεν θα μπορέσουν ποτέ να δημιουργηθούν 2-3 τύποι εντελώς διαφορετικών αυτοκινήτων. Αυτό ισχύει εξαιτίας κάποιων περιορισμών που ισχύουν για τα μηχανικά μέρη. Το ύψος του ταμπλό, για παράδειγμα, εξαρτάται από αυτό του κινητήρα (εάν είναι τοποθετημένος στο εμπρός μέρος). Τα δύο αυτά στοιχεία επηρεάζουν τη σχετική θέση του καπό και του καθίσματος του οδηγού (το σημείο Η που μπορείτε να δείτε στην ενότητα Θέση οδήγησηςστις δοκιμές μας). Το σημείο Η, μπορεί να δείχνει ήσσονος σημασίας, αλλά καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου. Αν το σημείο αυτό βρίσκεται 230 χιλ. από το έδαφος, έχουμε να κάνουμε με ένα sedan. Αν ανέβει στα 300 χιλ., τότε μιλάμε για κάποιο SUV, ενώ αν χαμηλώσει στα 200 χιλ., τότε μιλάμε για κάποιο coupé ή roadster. Υποθέτοντας βέβαια ότι οι σχεδιαστές έχουν την ευχέρεια ναλλάξουν τη θέση αυτού του σημείου.

Ο Paolo Massai, πρώην σχεδιαστής κινητήρων της Ferrari στη Formula 1 και πρώην αντιπρόεδρος της Alfa Romeo εξηγεί ότι «ο χώρος που καταλαμβάνουν οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι πολύ μικρός (συνήθως τοποθετούνται στο εσωτερικό του τροχού), γεγονός που διευκολύνει τους σχεδιαστές». Η σχεδίαση, δηλαδή, παύει να εξαρτάται από τους περιορισμούς που επιβάλλουν τα μηχανικά μέρη ενός θερμικού κινητήρα.

Αυτό ακριβώς είναι το κλειδί για την επιβίωση των σπορ αυτοκινήτων. Η ευκολία προσαρμογής των ηλεκτρικών πλατφορμών. Ένας σχεδιαστής μπορεί να χαμηλώσει το σημείο Η κατά το δοκούν, δίχως κάποιον ιδιαίτερο περιορισμό ή δυσκολία. Η θέση του κινητήρα είναι αδιάφορη, ας είναι μπροστά ή πίσω. Ο μετατροπέας που συνήθως βρίσκεται πάνω από τον κινητήρα, μπορεί να μετατοπιστεί στο πλάι. Όσο για τη μπαταρία, στα σπορ αυτοκίνητα και τα supercars, μπορεί να τοποθετηθεί πίσω από τον οδηγό.

Βέβαια, εάν κάποιος επιθυμεί, μπορεί ναλλάξει ολόκληρη τη διάταξη του αυτοκινήτου. Με ασύγκριτα χαμηλότερο κόστος σε σχέση με αυτό που απαιτείται για να γίνει αυτό σε ένα παραδοσιακό (με θερμικό κινητήρα) αυτοκίνητο. Σε ένα ηλεκτρικό, μπορεί να υπάρχει ένας κινητήρας ανά άξονα, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα σύστημα τετρακίνησης, δίχως το παραμικρό μηχανικό σύστημα και τις επιπλοκές από τη χρήση του. Ή το επιπλέον κόστος. Εναλλακτικά, μπορεί να επιλεγεί μια διάταξη με έναν κινητήρα εμπρός και δύο κινητήρες πίσω, δίνοντας έμφαση στις υψηλές επιδόσεις, αλλά και τη δυναμική συμπεριφορά. Ο Massai συνεχίζει λέγοντας ότι «οι μπαταρίες, σήμερα, μπορεί να θεωρούνται μια επιπλοκή, λόγω των σημαντικών διαστάσεών τους. Γιαυτό πρέπει να τοποθετούνται ανάμεσα στους δύο άξονες. Εάν θέλεις να φτιάξεις ένα μικρότερου μήκους σπορ αυτοκίνητο, απλώς αφαιρείς ορισμένα από τα στοιχεία των μπαταριών. Επομένως, αυτό θα έχει μικρότερης χωρητικότητας μπαταρία, άρα και μικρότερη αυτονομία. Το θέμα αυτό θα λυθεί με την άφιξη των μπαταριών στερεάς κατάστασης, οι οποίες έχουν το μισό βάρος και καταλαμβάνουν τον μισό όγκο». Εν αναμονή αυτής της νέας τεχνολογίας, η ευελιξία της αρθρωτής δομής των μπαταριών προσφέρει σήμερα αρκετές λύσεις. Η Porsche αφαίρεσε ορισμένα στοιχεία από τη μπαταρία (που βρίσκεται στο πάτωμα) της Taycan, ώστε να δημιουργήσει χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών. Η λύση αυτή επέτρεψε την coupé σχεδίαση της οροφής, η οποία υιοθετήθηκε και στην περίπτωση του etron GT της Audi.

Πως, όμως, θα εξασφαλιστεί η σπορ συμπεριφορά; Σύμφωνα με τον Massai, δεν είναι δύσκολο. «Μπορείς να επέμβεις, για παράδειγμα, στην εμπρός ανάρτηση, αντικαθιστώντας τα γόνατα MacPherson με διπλά ψαλίδια. Ακόμα και το (υψηλό) βάρος δεν αποτελεί τόσο σημαντικό πρόβλημα. Γιατί αυτό που επηρεάζει περισσότερο τη δυναμική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου είναι το κέντρο βάρους. Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το κέντρο βάρους είναι χαμηλά, λόγω των μπαταριών που συνήθως είναι τοποθετημένες κάτω από το δάπεδο. Το υψηλό βάρος δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα κυρίως στο φρενάρισμα, αλλά αυτό είναι ένα πρόβλημα που λύνεται με τη χρήση μεγαλύτερης διαμέτρου δίσκων. Όλα τα άλλα τα βρίσκεις από τους προμηθευτές. Αμορτισέρ, ελατήρια, φρένα, πιο σπορ ελαστικά».

Εν ολίγοις, για τους υπεύθυνους εξέλιξης και τους σχεδιαστές, το δάπεδο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, τους παρέχει ελευθερία κινήσεων. Από το ίδιο δάπεδο (πλατφόρμα), μπορούν να προκύψουν αυτοκίνητα διαφορετικών τύπων. Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό, επειδή η έλλειψη πολλών μηχανικών μερών αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια στη δημιουργικότητα.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο