Q-ELECTRIC

Audi Q4 e-tron Sportback: 100.000 Ηλεκτρικά Χιλιόμετρα! 

audi-q4-e-tron-sportback-100-000-ilektrika-chiliometra-638291

Αυτή δεν είναι μία ακόμη δοκιμή ενός Audi, αλλά η απαρχή μίας νέας εποχής για το Quattroruote. Διαβάστε το προοίμιο της πρώτης δοκιμής στον κόσμο ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με διάρκεια 100.000 χιλιομέτρων!

Του Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Massimiliano Serra

Όσοι είστε πιστοί αναγνώστες του Quattroruote, σας λέει κάτι η φωτογραφία της διπλανής σελίδας; Είναι τραβηγμένη στο Πάσο ντε λα Τσίζα, το περίφημο ορεινό πέρασμα των Απενίνων μεταξύ Λιγουρίας και Εμίλια Pομάνια. Το πέρασμα που συνδέει την παραλιακή Λα Σπέτσια με την Πάρμα, γενέτειρα της αυθεντικής παρμεζάνα και του καλύτερου προσούτο στον κόσμο. Στο βάθος διακρίνεται το Audi Q4 e-tron Sportback. Το υπονοούμενο; Μπορεί το αυτοκίνητο να είναι όπως πάντα ο πρωταγωνιστής, όμως στους επόμενους μήνες, πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει και ο συγκεκριμένος δρόμος. Ο ίδιος που, εδώ και δεκαετίες, υπήρξε το σκηνικό των δοκιμών μακράς διάρκειας του Quattroruote, οι οποίες είναι και οι πιο σημαντικές στην ιστορία του περιοδικού. Οι μαραθώνιες αυτές δοκιμές κατάφερναν να συμπυκνώνουν τη μακροχρόνια χρήση ενός αυτοκινήτου σε μερικούς μήνες και συχνά να αποκαλύπτουν τις πιθανές αδυναμίες του. Χωρίς «ναι μεν, αλλά». Και τώρα ήρθε η ώρα του ηλεκτρικού αυτού Audi να περάσει από μια δοκιμασία 100.000 χιλιομέτρων, η οποία ξεκίνησε μόλις τον προηγούμενο μήνα στην Ιταλία. Είναι κάτι που αποτελεί σταθμό για το περιοδικό, καθώς είναι η πρώτη φορά που υποβάλλουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε τόσο εξαντλητική δοκιμή. Στις επόμενες σελίδες μπορείτε να διαβάσετε για τον τρόπο διεξαγωγής του εγχειρήματος, οπότε ας γνωρίσουμε εδώ το πρώτο BEV που θα έχει την τιμή να αντιμετωπίσει την πρόκληση των 100.000 χιλιομέτρων.

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΓΚΑΜΑΣ

Το Q4 e-tron είναι γνωστό στο κέντρο δοκιμών του Βαϊράνο. Το δοκιμάσαμε στη βασική του έκδοση τον Αύγουστο του 2021 και στη Sportback τον Οκτώβριο, πάντα στην έκδοση 50 Quattro, με δύο κινητήρες και τετρακίνηση. Για τη δοκιμή μακράς διάρκειας, όμως, επιλέξαμε την πιο προσιτή έκδοση e-tron Sportback 40, με τον κινητήρα των 204 ίππων στον πίσω άξονα και μπαταρία 82 kWh. Και αυτό γιατί πρόκειται για τη μεσαία έκδοση της γκάμας, η οποία βρίσκεται ανάμεσα στο βασικό e-tron 35 (170 ίπποι, 55 kWh) και το κορυφαίο e-tron 50 quattro (299 ίπποι, 82 kW). Είναι δηλαδή, ένας ιδανικός συνδυασμός ισχύος και μεγέθους μπαταρίας. Γιατί όμως επιλέξαμε την έκδοση Sportback; Για αισθητικούς και μόνο λόγους, με την έννοια ότι η συγκεκριμένη έκδοση δε διαφέρει καθόλου σε εσωτερικούς χώρους από τη βασική.

Το Sportback είναι αυτό ακριβώς που υπόσχεται, ένα πιο δυναμικό σε εμφάνιση Q4, ειδικά στο επίπεδο εξοπλισμού S Line Edition. Έτσι, που ταιριάζει ιδανικά με την ευελιξία, την άψογη κατανομή και το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η διάταξη «όλα πίσω» (κινητήρας και κίνηση). Μια διάταξη που εξασφαλίζει ένα εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης με σωστές αντιδράσεις και μικρή διάμετρο στροφής. Πολύ καλά είναι τα νέα και από το μέτωπο της άνεσης, κυρίως χάρη στην υποδειγματική ηχομόνωση της καμπίνας και την αξιοζήλευτη ενδοτικότητα της ανάρτησης. Μάλιστα, παρά την τοποθέτηση τροχών 21 ιντσών στη σπορ έκδοση S Line.

Στη δοκιμή αυτή, που αποτελεί προοίμιο της μεγάλης που ξεκίνησε και θα ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες, το Q4 40 e-tron επαλήθευσε τις αρετές του κινητήριου συνόλου. Τόσο σε επίπεδο επιδόσεων όσο και σε οικονομία ενέργειας. Από τη μία, οι 204 ίπποι του κινητήρα εξασφαλίζουν ζωντανή επιτάχυνση (0-100 σε 8,3 δευτερόλεπτα), παρά το μεγάλο βάρος. Κάτι που κάνουν μάλιστα με μια ρευστή, προοδευτική απόδοση ισχύος που δύσκολα συναντάς σε άλλα ηλεκτρικά. Από την άλλη, η κατανάλωση ενέργειας παραμένει πάντα σε λογικά επίπεδα. Στην πράξη καταναλώσαμε κατά μέσο όρο 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Αν το θέλετε αλλιώς, καλύπταμε πέντε χιλιόμετρα με κάθε κιλοβατώρα, με αποτέλεσμα μια μέση αυτονομία 420 χιλιομέτρων. Αυτό που είχαμε προηγουμένως διαπιστώσει και σε άλλα μοντέλα της πλατφόρμας MEB, είναι η μικρή σχετικά διακύμανση της κατανάλωσης. Κατά συνέπεια και της αυτονομίας, ανάμεσα στους τρεις οδικούς κύκλους χρήσης. Η αυτονομία λοιπόν κυμαίνεται από 341 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο μέχρι 503 χιλιόμετρα στην πόλη.

ΣΠΑΜΕ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 100.000 ΧΛΜ. ΜΕ EV

Το Quattroruote πραγματοποίησε την πρώτη δοκιμή μακράς διάρκειας το 1958. Με το πεντακοσαράκι της Fiat. Έκτοτε, οι δοκιμές των 100.000 χιλιομέτρων έγιναν θεσμός για το περιοδικό και σημεία αναφοράς για τα εκατομμύρια αναγνωστών του. Αυτό διότι αποκάλυπταν τις αδυναμίες των νέων μοντέλων σε μακροχρόνια χρήση, κάτι που δεν είναι δυνατό σε μία συμβατική δοκιμή μερικών ημερών ή εβδομάδων. Στόχος των δοκιμών μακράς διαρκείας είναι η προσομοίωση της χρήσης 6-8 ετών ενός αυτοκινήτου μέσα σε μερικούς μήνες.

Είμασταν λοιπόν ιδιαίτερα περίεργοι να δούμε πώς θα συμπεριφερόταν ένα ηλεκτρικό σε δοκιμή 100.000 χιλιομέτρων, κάτι που τολμήσαμε για πρώτη φορά. Στόχος μας ήταν να πάρουμε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως για παράδειγμα η αντοχή της μπαταρίας. Σκεφτείτε πως για να καλύψουμε 100.000 χιλιόμετρα θα χρειαστεί να συσσωρεύσουμε 21 MW ενέργειας στην μπαταρία του Audi Q4 e-tron Sportback, μέσα από εκατοντάδες κύκλους φόρτισης και αποφόρτισης.

Κατά τη διάρκεια της δοκιμής θα παρακολουθούμε συχνά την κατάσταση SoH (State of Health) της μπαταρίας. Ταυτόχρονα όμως και τις διακυμάνσεις αυτονομίας που μπορεί να προκύψουν από την εντατική χρήση του αυτοκινήτου και τις μεταβολές της θερμοκρασίας. Καθώς θα έχουμε τη δυνατότητα να συλλέγουμε δεδομένα σε διαφορετικές εποχές του χρόνου. Στη συγκεκριμένη δοκιμή θα αναλύσουμε βέβαια και άλλες παραμέτρους, όπως κάνουμε σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ήδη μετρήσαμε τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, όπως μπορείτε να δείτε στις επόμενες σελίδες. Θα τις μετρήσουμε ξανά στα 50.000 χιλιόμετρα αλλά και στο πέρας της δοκιμής, όταν θα έχουμε φτάσει τις 100.000. Έτσι θα δούμε πόσο επιδρά η καταπόνηση της δοκιμής στους χρόνους επιτάχυνσης, ρεπρίζ, ταχύτητας, όπως και στην κατανάλωση ενέργειας. Επίσης θα παρακολουθούμε τη φθορά φρένων και ελαστικών και μ’ αυτόν τον τρόπο θα προκύψουν συμπεράσματα σχετικά με τα αναλώσιμα στοιχεία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Υποθετικά, οι δίσκοι και τα τακάκια θα πρέπει λογικά να αντέξουν περισσότερο. Εξαιτίας του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, που τις περισσότερες φορές επιβραδύνει το αυτοκίνητο χωρίς να πατάς το πεντάλ του φρένου. Αντίθετα, στην περίπτωση των ελαστικών, ίσως να έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις με πιο γρήγορη φθορά. Κάτι που αναμένεται εξαιτίας της μεγάλης και ακαριαίας ροπής που μεταδίδεται σε αυτά από τον ηλεκτροκινητήρα, σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο θερμικό.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο