Το αίσθημα του να βρεις μια καλή ευκαιρία σε μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα, που πωλείται από ιδιώτη, είναι πάντοτε ευχάριστο. Όπως και με κάθε άλλο όχημα, μια ολοκαίνουργια μοτοσυκλέτα είναι μια αρκετά πιο ακριβή επιλογή. Αν όμως, μπορείτε να βρείτε αυτή που ταιριάζει στο οδηγικό σας στυλ και δείχνει να βρίσκεται σε καλή κατάσταση για μια προσιτή τιμή, τα πλεονεκτήματα δείχνουν προφανή.
Όμως, η αγορά οποιουδήποτε αγαθού από έναν ιδιώτη, ειδικά σε μηχανοκίνητα αντικείμενα, έρχεται μαζί με έναν τεράστιο… αστερίσκο. Δεν έχει καμία σχέση με την αγορά μέσα από μια αντιπροσωπεία, όπου οι κανονισμοί διατηρούν την ομαλή ροή και τη νομιμότητα της διαδικασίας. Αν πρόκειται να γίνει μια συναλλαγή μεταξύ αγοραστή και πωλητή, είναι ευθύνη του αγοραστή να συλλέξει όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί για τη μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα και να κάνει την έρευνα του, κάτι που σε άλλες συνθήκες θα αναλάμβανε η αντιπροσωπεία. Αν δεν κάνετε τα απαραίτητα σε αυτό το στάδιο της αγοράς, μπορεί να καταλήξετε με μια μοτοσυκλέτα που δεν έχει καμία σχέση με αυτό που φανταζόσασταν ή την εικόνα που είδατε στο διαδίκτυο. Για αυτό, ποτέ μην ξεχάσετε να κάνετε τις παρακάτω, 5 απλές ερωτήσεις:
1.Πόσο καιρό έχεις αυτή τη μοτοσυκλέτα;
Για αρχή, πρέπει να ρωτήσετε τον πωλητή πόσο καιρό είναι ιδιοκτήτης αυτής της μοτοσυκλέτας. Η ηλικία είναι ένας σημαντικός παράγοντας σε κάθε προϊόν και οι μεταχειρισμένες μοτοσυκλέτες δεν είναι εξαίρεση. Στο κάτω-κάτω, ακόμη και αν ο πωλητής έχει συντηρήσει άριστα τη μοτοσυκλέτα του όσα χρόνια την οδηγεί, μόνο και μόνο τα πολλά χιλιόμετρα στο οδόμετρο μπορούν να πουν πολλά για τη μηχανική κατάσταση της, καθώς πρόκειται και για έναν από τους καθοριστικούς παράγοντες για να καταλήξετε στη τιμή πώλησης.
Ας πούμε, για παράδειγμα ότι ένας πωλητής έχει τη μοτοσυκλέτα στην ιδιοκτησία του τα τελευταία 20 χρόνια. Μέσα σε αυτό το διάστημα, πόσες φορές την έχει οδηγήσει; Αν ήταν το μέσο για τις καθημερινές του μετακινήσεις, θα έχει αρκετές φθορές από τη χρήση και πολλά χιλιόμετρα, με μεγάλη πιθανότητα πολλά μηχανικά μέρη να πλησιάζουν το τέλος του κύκλου ζωής τους. Ακόμη και το αν αν έχουν αλλαχτεί για καινούργια, είναι κάτι το οποίο πρέπει να ξέρετε. Αλλιώς, μήπως ο πωλητής την οδηγούσε σπάνια; Σε αυτή τη περίπτωση, μπορεί η μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα των ονείρων σας να καθόταν για χρόνια σε ένα γκαράζ και να έπαιρνε μπροστά κάθε… πανσέληνο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορεί να βρίσκεται σκουριά σε κρυφά σημεία.
2.Έχει εμπλακεί ποτέ σε κάποιο τρακάρισμα ή ατύχημα;
Μία ακόμη πληροφορία ζωτικής σημασίας πριν αγοράσετε μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα, είναι το αν έχει οποιουδήποτε είδους χτύπημα. Κάθε μορφής ατύχημα, από μια μικρή γρατζουνιά μέχρι ένα σοβαρό τροχαίο, πρέπει να γνωστοποιηθούν σε εσάς. Αν η μοτοσυκλέτα έχει κάποιο… τραύμα, σημαίνει πως έχει επισκευαστεί και πρέπει να είστε σίγουροι για το επίπεδο της επισκευής, επικοινωνώντας με το συνεργείο που την ανέλαβε.
Αν αγοράσετε μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα με «ιστορικό», η ευθύνη για τη διαχείριση οποιαδήποτε ζημιάς θα πέσει σε εσάς. Τώρα, αν ο πωλητής είναι ειλικρινής για οποιαδήποτε ζημιά και η τιμή πώλησης το αντανακλά, αυτό δεν είναι αυτόματα ένα deal-breaker. Καμιά φορά έχει πλάκα να αγοράσεις μια μοτοσυκλέτα με μικρά χτυπήματα, αν ευχαριστιέσαι να κάνεις μικροεπισκευές μόνος σου. Από την άλλη όμως, αν ο πωλητής …κρύβει λόγια ή δεν είναι απόλυτα ειλικρινής, είναι μια «κόκκινη σημαία» και το σημάδι που χρειάζεστε για να φύγετε. Υπονοεί πως, αντί για ένα όχημα που αγαπήθηκε, είναι κάτι που απλώς θέλει να ξεφορτωθεί, συνήθως σε βάρος του αγοραστή.
3.Έχει κάτι ασυνήθιστο αυτή η μοτοσυκλέτα;
Ας υποθέσουμε ότι η μοτοσυκλέτα δεν έχει εμφανή προβλήματα που θα σας ανησυχήσουν από τη πρώτη ματιά ή από τις φωτογραφίες στο διαδίκτυο. Αυτό δεν σημαίνει αυτόματα πως βρίσκεται σε άριστη κατάσταση. Θα μπορούσατε να ρωτήσετε τον πωλητή αν η μοτοσυκλέτα του έχει κάποια ιδιαιτερότητα που μπορεί να παρουσιαστεί κατά την οδήγηση ή την ιδιοκτησία της. Ακόμη και αν μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα φαίνεται άριστη, ένα φλας που δεν δουλεύει ή ένα shifter που θέλει περισσότερη δύναμη για να κινηθεί, μπορεί να γίνουν ενοχλητικά.
Όποιος έχει στην ιδιοκτησία του ένα όχημα για αρκετό χρόνο, μπορεί -και οφείλει- να μοιραστεί μαζί σας οτιδήποτε περίεργο έχει παρατηρήσει. Και εδώ, αυτές οι ιδιαιτερότητες δεν είναι deal-breaker, καθώς και εδώ μπορεί να έχετε τη διάθεση και το χρόνο να το επισκευάσετε μόνοι σας. Αν ακούσετε κάτι που θεωρείτε πως θα φέρει… μπελάδες στο μέλλον ή πιο σημαντικά, θα κάνει την οδήγηση της επικίνδυνη, απορρίψτε άμεσα τη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Αν δεν είναι κάτι που δεν αισθάνεστε άνετα να οδηγήσετε, σίγουρα δεν είναι κάτι που αξίζει τα χρήματα σας.
4. Μπορώ να κάνω τον έλεγχο όταν μοτοσυκλέτα είναι κρύα;
Το να δείτε στατικά μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα είναι εντελώς διαφορετικό από το να τη δείτε σε λειτουργία. Μια ολιγόλεπτη βόλτα μπορεί να αποκαλύψει πολλά για την υγεία και τη κατάσταση της. Αν πάτε να δείτε τη μοτοσυκλέτα από κοντά, πρέπει να ζητήσετε όταν φτάσετε, ο κινητήρας της να είναι κρύος. Έτσι, τουλάχιστον θα πρέπει να βάλετε μπρος τη μηχανή και να δείτε πως δουλεύει, καθώς ο πωλητής μπορεί απλώς να της έβαλε μπρος κατεβαίνοντας ένα λόφο. Γενικά, αν προσπαθήσουν να αποφύγουν την εκκίνηση του κινητήρα, σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα.
Εάν είναι εφικτό, πρέπει να ζητήσετε ένα test drive της μοτοσυκλέτας και να ελέγξετε κάθε στάδιο της διαδικασίας, από την εκκίνηση μέχρι και το παρκάρισμα της μετά τη βόλτα. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να πάρετε μια πρώτη γεύση, από το να την οδηγήσετε ο ίδιος. Μερικοί πωλητές θα αρνηθούν να σας τη δώσουν, που είναι απολύτων κατανοητό. Σε αυτή τη περίπτωση όμως, καλό θα ήταν να τους ζητήσετε να την οδηγήσουν μπροστά σας και να κάνουν μερικές απλές μανούβρες. Ακόμη και αν δεν είστε πάνω στη σέλα, πρέπει να τους παρακολουθήσετε πολύ προσεκτικά για να εντοπίσετε οποιοδήποτε σημείο δείχνει πως δημιουργεί πρόβλημα.
5. Μπορώ να δω τα χαρτιά της μοτοσυκλέτας;
Αφού λοιπόν επιβεβαιώσουμε πως η μοτοσυκλέτα δείχνει εντάξει και τα μικροπροβλήματα της δεν είναι αρκετά για να σε απωθήσουν, είναι ώρα για το …βαρετό κομμάτι, τη «χαρτούρα». Δεν έχει καμία σημασία το πόσο καλή είναι η μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα που σκέφτεστε να αγοράσετε, αν δεν έχει τα απαραίτητα χαρτιά για να τη συνοδεύουν. Χωρίς χαρτιά, δεν γίνεται πώληση.
Αρχικά, η μοτοσυκλέτα πρέπει να έχει πινακίδες και ο πωλητής να έχει στη κατοχή του την άδεια της. Ο καθένας μπορεί να ανεβάσει μια αγγελία στο διαδίκτυο, αλλά αν δεν μπορεί να αποδείξει πως το όχημα που πουλά του ανήκει, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι κλεμμένο. Και το τελευταίο πράγμα που θέλετε, είναι να γίνετε κλεπταποδόχος. Δείτε τον αριθμό πλαισίου που αναγράφεται στην άδεια και αναζητήστε τον επάνω στη μοτοσυκλέτα, και επιβεβαιώστε πως το όνομα του ιδιοκτήτη που αναγράφεται στην άδεια, είναι και το όνομα του ανθρώπου που πουλά τη μοτοσυκλέτα. Πέρα από αυτό, πρέπει να επιβεβαιώσετε (με μια εύκολη διαδικασία μέσω του gov.gr) ότι η μοτοσυκλέτα δεν χρωστά τέλη κυκλοφορίας.
Tέλος, είναι σημαντικό να ζητήσετε τα αρχεία συντήρησης της: ακόμη και αν φαίνεται σε άριστη κατάσταση, είναι καλό να ξέρετε τι εργασίες έχει δεχτεί από επαγγελματίες.
Όλες οι ειδήσεις
Οδηγός αγοράς νέου αυτοκινήτου: Τι κινητήρα να επιλέξω;
Δοκιμάζουμε το MG3: Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα