ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Toyota Aygo X: Είδος προς εξαφάνιση;

toyota-aygo-x-eidos-pros-exafanisi-630792

Από τα «τρίδυμα» αυτοκίνητα πόλης Toyota Aygo, Citroën C1 και Peugeot 107/108 επιβίωσε μόνο το πρώτο και παίζει πλέον μόνο του, σε μία κατηγορία που συρρικνώνεται τα τελευταία χρόνια. Φιλοδοξεί δε να αγγίξει ένα ευρύτερο κοινό, καθώς έχει εξελιχτεί στο μικρότερο crossover της αγοράς.

Tου Fabio Sciarra, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Όταν ανακοινώθηκε η λύση της συνεργασίας ανάμεσα στην Toyota και την PSA, οι περισσότεροι πιστέψαμε ότι οι καρποί της –δηλαδή τα Toyota Aygo, Citroën C1 και Peugeot 107 (108 από το 2014)– θα καταργούνταν και θα περνούσαν στη λήθη. Όμως, τον Νοέμβριο του 2018, η Toyota εξέφρασε την πρόθεσή της να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη μονάδα παραγωγής του Κόλιν στην Τσεχία, όπου κατασκευάζονταν τα τρίδυμα μικρά από το 2005. Χάρη στην κίνηση αυτή, το σενάριο άρχισε να γίνεται λιγότερο δυσοίωνο. Εκείνη την εποχή βέβαια, δεν είχε ξεκαθαριστεί ακόμη ποια θα ήταν η χρήση του εργοστασίου. Από τη μία, επειδή ο Ιάπωνας κατασκευαστής δεν αποκάλυπτε τις λεπτομέρειες του εγχειρήματος. Από την άλλη, επειδή φάνταζε περίεργο για την Toyota να κινηθεί σε αντίθετη κατεύθυνση με τα σύγχρονα ρεύματα της βιομηχανίας. Σε μια περίοδο δηλαδή, που η μικρότερη κατηγορία Α έμπαινε σε φάση παρακμής. Να ομολογήσουμε πως τότε όλοι θεωρήσαμε ότι στην Toyota Ευρώπης θα ακολουθούσαν τη λογική της αγοράς, πόσο μάλλον χωρίς τη συμμετοχή των Γάλλων συνεταίρων της.

Η ΑΜΦΙΤΑΛΑΝΤΕΥΣΗ ΤΟΥ 2018

Όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, η Toyota προσέγγιζε διαφορετικά το θέμα και προετοίμαζε τον διάδοχο του μικρότερου μοντέλου της. Με βάση τη νέα, ευέλικτη πλατφόρμα TNGA στην έκδοση B, την οποία είχε σχεδιάσει για την τέταρτη γενιά του Yaris και της SUV έκδοσης, Cross. Το συγκεκριμένο σχέδιο προχώρησε και μετά την αποχώρηση του γαλλικού ομίλου από την κοινοπραξία και την κατάργηση των δύο μικρών μοντέλων του. Να σημειώσουμε εδώ, ότι η παραγωγή των επόμενων C1 και 108 (βασισμένων πλέον στη νέα ιαπωνική πλατφόρμα), θα ξεκινούσε στις 3 Ιανουαρίου 2022. Σύμφωνα με επίσημα έγγραφα της εποχής, παρά τις αμφιταλαντεύσεις της PSA, ένα χρόνο πριν οριστικοποιηθεί η συμφωνία της με την FCA (από την οποία προέκυψε τελικά ο νέος υπερ-όμιλος Stellantis), ο ιαπωνικός κολοσσός απλά συνέχισε το πρόγραμμά του. Το αποτέλεσμα είναι ένα 5θυρο αυτοκίνητο πόλης, τα οποίο όμως διαφέρει σε αρκετούς τομείς της σχεδίασης και της μηχανολογίας από τις δύο πρώτες γενιές Aygo. Και οι διαφορές αυτές δικαιολογούν την προσθήκη του X –που σημαίνει cross– στο όνομά του. Υποδηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο, τις προσδοκίες του να καθιερωθεί ως ένα μικρό crossover.

ΓΙΑΤΙ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ ΩΣ ΜΟΝΤΕΛΟ

Για το νέο αυτοκίνητο πόλης που ανέπτυξε η Toyota Ευρώπης με έδρα τις Βρυξέλλες, επιστράτευσε το σχεδιαστικό της κέντρο στην Κυανή Ακτή. Πριν μπούμε όμως στις λεπτομέρειές του, αξίζει να αναλύσουμε για ποιο λόγο ο Ιάπωνας κατασκευαστής επιμένει να επενδύει σε μία κατηγορία την οποία οι περισσότεροι ανταγωνιστές της έχουν εγκαταλείψει. Και ο λόγος αυτός είναι καθαρά οικονομικός. «Αυτή η κατηγορία δεν είναι εγγενώς χαμηλής κερδοφορίας», σχολιάζει ο Andrea Carlucci, ο Ιταλός Αντιπρόεδρος της Toyota Ευρώπης. «Σίγουρα απαιτεί μεγάλη προσοχή η συμπίεση του κόστους, ειδικά στην ανάπτυξη ενός μοντέλου από το μηδέν, όπως το Aygo X. Όμως, τόσο η επιτυχία των δύο προηγούμενων γενεών, όσο και η τοποθέτησή τους στην αγορά ελαφρώς πιο ψηλά –ακόμη και από των δύο αδερφών μοντέλων του προγράμματος– έδωσαν καλά αποτελέσματα σε επίπεδο κερδοφορίας».

Αυτό σημαίνει ότι το στερεότυπο που θέλει τα αυτοκίνητα πόλης να μην αποφέρουν κερδοφορία τέθηκε υπό αμφισβήτηση. Και δεν ήταν μόνο αυτό, «η μάρκα Toyota είναι αλληλένδετη με στοιχεία όπως η ποιότητα, η αντοχή στο χρόνο, η αξία μεταπώλησης και η ασφάλεια», υπογραμμίζει ο Carlucci. Προσθέτοντας ότι, «το Aygo μας βοήθησε να τα επικοινωνήσουμε αυτά και σε πελάτες πιο νεαρής ηλικίας. Γι’ αυτό και η παραμονή μας στην κατηγορία Α δεν θα ωφελήσει μόνο τους ισολογισμούς μας, αλλά και την ίδια τη μάρκα».

ΑΠΟ XS ΓΙΝΕΤΑΙ S

Είναι αλήθεια ότι η Toyota αποφάσισε θαρραλέα να διατηρήσει την παρουσία της στη μικρή κατηγορία. Δηλαδή, σε μια κατηγορία της αγοράς ιδιαίτερα δύσκολη, σε μια εποχή μικρών περιθωρίων κέρδους και σπασμωδικής προσοχής στη συμπίεση του κόστους. Από την άλλη, επιχειρεί μία μεγάλη ανατροπή στη βασική συνταγή ενός αυτοκινήτου πόλης με τη στενή έννοια. Οι εξωτερικές διαστάσεις του Aygo X έχουν μεγαλώσει σημαντικά σε σχέση με τους τρίδυμους προγόνους του. Ειδικά το μήκος, που από τα 3,46 μ. φτάνει τώρα τα 3,70 με 90 χιλιοστά μεγαλύτερο μεταξόνιο (από 2,34 που ήταν δηλαδή, στα 2,43 μέτρα). Το αμάξωμα είναι ψηλότερο (από 1,46 σε 1,51 μέτρα) και φαρδύτερο επίσης (από 1,62 στα 1,74 μέτρα). Το τελευταίο συνεπάγεται και τα μεγαλύτερα οφέλη στους εσωτερικούς χώρους. Οι επιβάτες στα μπροστινά καθίσματα έχουν στη διάθεσή τους 45 χιλιοστά περισσότερα στο πλάτος, ενώ τα καθίσματα απέχουν μεταξύ τους 20 χιλιοστά περισσότερα. Τέλος, είναι και ο χώρος αποσκευών που ωφελείται από το ελαφρώς μεγαλύτερο μεταξόνιο. Με μεγαλύτερο εσωτερικό μήκος κατά 12,5 εκατοστά, ο χώρος αποσκευών φτάνει πλέον τα 231 λίτρα, 60 περισσότερα δηλαδή από του προηγούμενου Aygo.

ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ CROSSOVER;

Το καίριο ερώτημα όμως είναι ακριβώς αυτό. Κατά πόσο το νέο Aygo δικαιολογεί το λογότυπο X στο πίσω μέρος; Είναι πράγματι το νέο αυτό αυτοκινητάκι πόλης ένα μοδάτο SUV σε μικρογραφία; Η απάντηση είναι ναι, σε κάποιο βαθμό. Και το θετικό είναι ότι το καταφέρνει αυτό στους τομείς που προέχουν.

Παρότι οι τροχοί των 18 ιντσών εντυπωσιάζουν στο μάτι, το ελάχιστο ύψος από το έδαφος έχει αυξηθεί μόνο κατά 11 χιλιοστά, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Όμως η εργονομία της θέσης οδήγησης είναι εντελώς διαφορετική. Ο οδηγός κάθεται πιο ψηλά κατά 55 χιλιοστά από ό,τι στο Aygo δεύτερης γενιάς. Ενώ χάρη στην επανασχεδιασμένη μπροστινή κολώνα οροφής, το εύρος ορατότητας έχει αυξηθεί κατά 10%. Και αυτό χαρίζει μια αίσθηση καλύτερης εποπτείας του δρόμου για τον οδηγό του Aygo X, η οποία είναι τυπική των υπερυψωμένων crossover.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Παρότι πιο προηγμένο τεχνολογικά, με μεγαλύτερες διαστάσεις και διαφορετική τοποθέτηση στην αγορά, το ένα και μοναδικό citycar που παρέμεινε ζωντανό από τα τρίδυμα της κοινοπραξίας Toyota-PSA, διατηρεί τη φιλοσοφία του προκατόχου του. Παραμένει δηλαδή, ένα απλό και προσιτό αυτοκίνητο πόλης. Αυτό φαίνεται αφενός από το βάρος των μόλις 940 κιλών για την έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο. Αφετέρου, από την τιμή των 4,7 μέτρων για την ακτίνα στροφής, η οποία είναι από τις καλύτερες στην κατηγορία. Και βέβαια είναι και το κινητήριο σύνολο, το οποίο παραμένει πιστό στη λογική των προηγούμενων δύο γενεών. Το Aygo X διατίθεται μόνο με τον τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα του ενός λίτρου της Toyota, κατάλληλα εξελιγμένο και βελτιωμένο για την περίσταση. Αποδίδοντας ισχύ 72 ίππων και ροπή 93 Nm, υπακούει στις προδιαγραφές Euro 6d και είναι ιδιαίτερα οικονομικός. Ο κατασκευαστής δηλώνει μέση κατανάλωση 4,7 λίτρων με χειροκίνητο κιβώτιο και 4,9 με το νέο, ιδιαίτερα συμπαγές κιβώτιο CVT της Toyota. Επί της ουσίας λοιπόν, έχουμε ένα μεγαλύτερο και βελτιωμένο Aygo, όμως πάντα ένα Aygo. Και έτσι θα παραμείνει. «Πιστεύουμε πάντα ότι το Aygo X πρέπει να είναι ένα αυτοκίνητο του λαού, γι’ αυτό και δεν θα παρουσιάσουμε κάποια υβριδική ή αμιγώς ηλεκτρική έκδοση», μας εξηγεί ο Ιταλός μάνατζερ. Δηλώνοντας παράλληλα και ότι «αυτή θα παραμείνει η θέση μας για κάποιο καιρό ακόμη».

Να προσθέσουμε ότι η συγκεκριμένη φιλοσοφία, έχει νόημα από τη στιγμή που πρωταρχικός στόχος του κατασκευαστή ήταν να μην αυξηθούν οι τιμές του αυτοκινήτου στην αγορά. «Οι τιμές θα είναι αντίστοιχες με τις σημερινές. Υπάρχουν βέβαια στοιχεία εξοπλισμού που ανεβάζουν ελαφρώς την τελική τιμή. Όπως το πακέτο υποβοήθησης του οδηγού Toyota Safety Sense, το οποίο θα είναι στάνταρ σε όλη την γκάμα. Όμως η επιλογή μας να χρησιμοποιήσουμε έναν κινητήρα που έχει αποσβέσει το κόστος του, θα μας βοηθήσει να παραμείνουμε στην καρδιά μίας κατηγορίας που δείχνει να ερημώνεται», καταλήγει ο Carlucci.

Παρότι λοιπόν ο Γάλλος πρώην συνέταιρος εγκατέλειψε την κατηγορία, όπως και οι περισσότεροι κατασκευαστές, η Toyota επιμένει. Οπότε, τι θα συμβεί όταν μία μέρα καταλάβουμε ότι χρειαζόμαστε ακόμη τα προσιτά αυτοκίνητα πόλης;

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο