TOP NEWS

Volkswagen ID.4 GTX: Πρώτες εντυπώσεις

volkswagen-id-4-gtx-protes-entyposeis-626538

Με ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα μπροστά, τετρακίνηση και προηγμένα συστήματα διαχείρισης, το GTI της εποχής της ηλεκτροκίνησης είναι εδώ. Δίχως θυσίες στους χώρους ή στην άνεση και χωρίς εκπτώσεις στην οδηγική απόλαυση.

Tου Roberto Ungaro, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

Τι σου κάνουν τρία γράμματα. Το καταλάβαμε αυτό από το 1976 που η Volkswagen παρουσίασε το πρώτο GTI. Και σήμερα, 45 χρόνια αργότερα, το ίδιο αρκτικόλεξο διατηρείται ζωντανό στην 8η γενιά του Golf. Τα αρχικά “ΤΖΙ-ΤΙ-ΑΪ” (ή “ΓΚΕ-ΤΕ-Ι” στα γερμανικά) έγιναν γρήγορα συνώνυμο των επιδόσεων στα αυτοκίνητα των λαϊκών στρωμάτων. Στην Ελλάδα δεν το πήραμε χαμπάρι, αλλά λίγα χρόνια αργότερα, προέκυψε και η diesel εκδοχή με το πρώτο Golf GTD.

Η σύλληψη ήταν η ίδια, η αύρα όμως όχι. Και σίγουρα στη χώρα μας δεν ταυτιστήκαμε ποτέ, καθώς τα diesel ήταν απαγορευμένα για χρόνια στις μεγάλες μας πόλεις. Στα χρόνια μας, το Βόλφσμπουργκ θυμήθηκε τα γνωστά από την Opel αρχικά GTE και τα τοποθέτησε στο πρώτο εξηλεκτρισμένο Golf. Συγκεκριμένα, στην επαναφορτιζόμενη, υβριδική του έκδοση. Τώρα, χρησιμοποιεί το εύηχο GTX στην πιο αθλητική εκδοχή του ID.4. Το X υποδηλώνει την τετρακίνηση, για όσους δεν το υποψιαστήκατε.

Η συνταγή περιλαμβάνει ένα δεύτερο κινητήρα στον μπροστινό άξονα με ισχύ 109 ίππους, ο οποίος χαρίζει ηλεκτρική κίνηση σε όλους τους τροχούς και συνολική ισχύ 299 ίππων. Το κορυφαίο για την ώρα ID.4, είναι εφοδιασμένο με πιο προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της δυναμικής συμπεριφοράς – τα ίδια με των Golf GTI και R, όπως πληροφορηθήκαμε. Διαθέτει επίσης πέντε προγράμματα οδήγησης, προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης, ενεργητικές αναρτήσεις, ζάντες 20 ιντσών στο βασικό εξοπλισμό και πιο σπορ φινίρισμα στην καμπίνα. Εξωτερικά, το GTX ξεχωρίζει από τα πρόσθετα φώτα ημέρας και από τις μαύρες γρίλιες στο εμπρός μέρος σε στιλ κυψέλης.

Επίσης, από τα μαρσπιέ στο χρώμα του αμαξώματος και από το μαύρο χρώμα της οροφής και του πίσω spoiler. Διαφορετική είναι και η σχεδίαση του πίσω προφυλακτήρα. Κατά βάση, είναι πάντα ένα ID.4 βασισμένο στην περίφημη πλατφόρμα MEB – όπως και τα VW ID.3, Audi Q4 etron, Skoda Enyaq και Cubra Born. Με μεταξόνιο 2,77 μέτρων, το οποίο βέβαια εξασφαλίζει εξαιρετικούς εσωτερικούς χώρους. Με μήκος 4,58 μέτρα, το ID.4 είναι 30 εκατοστά μακρύτερο από τα ID.3 και Born, 6,5 εκατοστά πιο κοντό από το Enyaq και πρακτικά έχει το ίδιο μήκος με το Q4 etron. Όσο για την μπαταρία των 77 kWh, εξασφαλίζει αυτονομία μέχρι 480 χιλιόμετρα σύμφωνα με τον κατασκευαστή.

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ

Χωρίς περιστροφές, η οδήγηση του ID.4 GTX είναι όμορφη εμπειρία. Πολύ όμορφη θα έλεγα. Όμως δεν πρόκειται για ένα GTI με μπαταρίες. Οπότε καλύτερα να το ξεχάσετε αυτό, όσοι κάποτε οδηγούσατε το GTI. Οι επιδόσεις εδώ έχουν 100% ηλεκτρικό χαρακτήρα. Η επιτάχυνση μπορεί να είναι εντυπωσιακή (0-100 σε 6,2”), όμως ο χαρακτήρας αυτού του Volkswagen είναι κατ’ εξοχήν οικογενειακός, όπως και στη βασική έκδοση. Ένα living room για μια ευρωπαϊκή οικογένεια, που θέλει να κάνει χιλιάδες χιλιόμετρα τον χρόνο, αρκεί να έχει επαρκές δίκτυο φόρτισης στην περιοχή της. Ένα αυτοκίνητο άνετο, προφανώς πολύ ήσυχο, με λειτουργικά συστήματα ADAS. Μάλιστα, σε τέτοιο βαθμό, που κερδίζουν απόλυτα την εμπιστοσύνη ακόμη και όποιου δήλωνε αρνητής μέχρι πρότινος.

Με ελαφρύ δεξί πόδι, το ID.4 GTX ταξιδεύει σαν ένα τυπικό BEV, δηλαδή με απόλυτη ησυχία, μόνο με τον πίσω κινητήρα σε λειτουργία. Η εμπειρία είναι κάπως αποστειρωμένη. Αν όμως πιέσεις το δεξί πεντάλ βαθιά, ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας μπαίνει στο παιχνίδι και το αυτοκίνητο εκσφενδονίζεται από στάση ή εν κινήσει. Όσο για τη ρύθμιση της ανάρτησης, ανταποκρίνεται σε γρήγορους ρυθμούς, περιορίζοντας τις κλίσεις στις στροφές, καθώς τείνει περισσότερο προς το να είναι σφιχτή, παρά μαλακή. Κι όμως, στις λακούβες το αυτοκίνητο και οι επιβάτες του, δεν υποφέρουν.

ΧΑΜΑΙΛΕΟΝΤΑΣ

Επιλέγοντας κάποιο από τα πέντε προγράμματα οδήγησης, μπορείς να μεταβάλλεις το χαρακτήρα του αυτοκινήτου από πιο ήσυχο σε πιο νευρικό. Και από πιο οικονομικό και ασφαλές σε ολισθηρό οδόστρωμα, σε πιο αθλητικό στο όριο. Μπορείς μάλιστα να το ράψεις στα μέτρα σου μέσα από το πρόγραμμα Individual. Σε αντίθεση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, ένα ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο είναι πιο ευέλικτο και ταχύτερο στη διαχείριση της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες. Αυτό ωφελεί τελικά την αίσθηση στην οδήγηση. Τα ηλεκτρονικά διαχείρισης της δυναμικής συμπεριφοράς επεμβαίνουν με επιλεκτικό φρενάρισμα σε κάθε τροχό – λειτουργώντας δηλαδή ως ένα προηγμένο σύστημα torque vectoring, που μοιάζει να έχει ένα διαφορικό για κάθε τροχό. Το δεξί πεντάλ δείχνει να είναι συνδεδεμένο άμεσα με τους τροχούς και η ροπή διανέμεται με απόλυτα ομαλό τρόπο.

Από την άλλη, με δεδομένο το βάρος των δύο τόνων, η οδική συμπεριφορά είναι περισσότερο GTX παρά GTI – και ίσως γι’ αυτό δεν προτιμήθηκαν τα περίφημα αρχικά των Golf. Να σημειώσουμε όμως ότι στη γρήγορη οδήγηση το κορυφαίο αυτό ID.4 είναι ιδιαίτερα ευχάριστο έως απολαυστικό, χάρη στο ειλικρινές τιμόνι. Μόνο στο απόλυτο όριο και σε ελιγμούς έκτακτης ανάγκης θα αισθανθείς το μεγάλο βάρος. Για τους πιο ψαγμένους, την κατάσταση θα βοηθούσε ένα σετ ελαστικών με καλύτερη πρόσφυση, παρά σχεδιασμένων για χαμηλή κατανάλωση και μέγιστη αυτονομία.

Μειονεκτήματα; Ορίστε ένα: δεν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης της ανάκτησης ενέργειας στο φρενάρισμα. Μπορείτε να επιλέξετε τη λειτουργία D, στην οποία δεν υπάρχει ανάκτηση ή την B, όπου το αυτοκίνητο επιβραδύνει έντονα στο άφημα του πεντάλ του γκαζιού. Θα εκτιμούσαμε λοιπόν περισσότερες επιλογές ανάκτησης σε ένα αυτοκίνητο με τόση δύναμη και κιλά. Το ID.4 GTX είναι σπορ μεν, μόνο μέσα από τις αποχρώσεις της ηλεκτροκίνησης δε. Και η τιμή του; Στην Ελλάδα ξεκινά από τις 47.000 ευρώ με την κρατική επιδότηση των 6.000 ευρώ. Δεν είναι λίγα, όμως τουλάχιστον ο βασικός εξοπλισμός είναι πολύ πλούσιος, περιλαμβάνοντας ακόμη και προβολείς Matrix LED.

«Σπορ όπως ένα GTI» περιγράφει η Volkswagen το ID.4 GTX, όμως ο χρόνος θα δείξει αν η αντικατάσταση του «I» με το «Χ» θα αποκτήσει ανάλογη ιστορία και αίγλη στο μέλλον. Και θα είναι κρίμα να μην το καταφέρει…

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο