EDITOR'S PICK

Citroen C3 Aircross vs Opel Mokka: Ίδια και διαφορετικά

citroen-c3-aircross-vs-opel-mokka-idia-kai-diaforetika-627668

Σε μια σύγκριση που εκ πρώτης όψεως μοιάζει να υπονομεύεται από το ομόσταυλο των δύο μοντέλων και την κοινή στέγη του ομίλου Stellantis, τα C3 Aircross και Mokka ξεδιπλώνουν περισσότερες διαφορές από ομοιότητες, μένοντας πιστά στην ταυτότητα των εταιριών που εκπροσωπούν.

Του Γιώργου Αγαπητού – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

https://youtu.be/UN493-DGQWQ

Είναι πλέον «αυτοκτονικό» για μια αυτοκινητοβιομηχανία να μην είναι μέλος ενός μεγάλου ομίλου, καθώς οι οικονομίες κλίμακας μειώνουν σημαντικά τα κόστη και το χρονοδιάγραμμα της εξέλιξης ενός μοντέλου, ούτως ώστε τα νέα αυτοκίνητα να εξοπλίζονται με άφθονα τεχνολογικά καλούδια. Και οι δύο μάρκες που εκπροσωπούν τα αυτοκίνητα της δοκιμής έχουν έντονη προσωπικότητα, αλλά διαφορετικές κουλτούρες, με την Stellantis να κρατά αναλλοίωτες τις αξίες τους.

Είναι περιττό να αναφέρουμε ότι το Mokka και το C3 Aircross είναι πολύ σημαντικά για τις εταιρίες τους, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ευρώπη, καθώς εμπορικά ανήκουν σε μια κατηγορία -αυτή των "urban crossover"- που ανθεί και αυξάνει συνεχώς το μερίδιο αγοράς της, με τον ανταγωνισμό να είναι ανηλεής. Παρότι το C3 Aircross ανανεώθηκε πρόσφατα, το μοντέλο παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2017 και γι'αυτό βασίζεται στην PF1 πλατφόρμα της PSA. Από την άλλη, η νέα γενιά του Mokka είναι το δεύτερο καινούριο προϊόν μετά την εξαγορά της Opel από τον γαλλικό όμιλο, και έχει σαν βάση τη σύγχρονη EMP1 πλατφόρμα, την ίδια που φέρει το Peugeot 2008 και που αντικατέστησε την PF1.

Ωστόσο, κάτω από το καπό των δύο μοντέλων της δοκιμής συναντάμε το ίδιο μηχανικό σύνολο. Ο λόγος για τον 1.200άρη τρικύλινδρο Puretech κινητήρα, απόδοσης 130 ίππων στις 5.500 σ.α.λ. και 230 Nm ροπής, διαθέσιμα από τις μόλις 1.750 σ.α.λ. Το κινητήριο σύνολο συνδυάζεται -και στις δύο περιπτώσεις- μόνο με ένα αυτόματο κιβώτιο, όμως στην περίπτωση του γαλλικού μοντέλου αυτό είναι έξι σχέσεων, ενώ του γερμανικού οκτώ.

Η κίνηση -φυσικά- μεταφέρεται στον εμπρός άξονα, αλλά τα διαφορετικά κιβώτια που «κουμπώνουν» στους κινητήρες επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας των τελευταίων. Με τις πιο κοντές του 8αριού, το αυτοκίνητο κινείται με -τουλάχιστον- μια σχέση «πάνω», κάτι που είχε αντίκτυπο -κυρίως- στην κατανάλωση. Πιο συγκεκριμένα, στο C3 Aircross είδαμε την κατανάλωση να αγγίζει τα 7,6 λίτρα/100 χλμ., όταν το εργοστάσιο ανακοινώνει 6,2 λίτρα/100 χλμ/ώρα, ενώ στο Mokka η κατανάλωση μετά από σχεδόν 600 χλμ. ήταν στο 7,2 λίτρα/100 χλμ., όταν το εργοστάσιο ανακοινώνει 6,0 λίτρα/100 χλμ/ώρα.

Η διαφορετική επιλογή για το σύστημα μετάδοσης, όμως, επηρεάζει την απόκριση στις εντολές του γκαζιού και τις επιδόσεις των δύο αυτοκινήτων, με το Mokka να είναι εμφανώς πιο σβέλτο. Για να δείτε -από στάση- τα 100 χλμ/ώρα στο ταχύμετρο απαιτούνται 9,2 δευτ., ενώ η ίδια διαδικασία στο C3 Aircross ολοκληρώνεται σε 10,3 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να διαφέρει κατά 5 χλμ/ώρα (200 χλμ/ώρα στο Mokka, 195 χλμ/ώρα στο C3 Aircross). Οι 130 ίπποι του κινητήρα αποδίδονται ομαλά, αν και -αναμενόμενα- κάπου στις ψηλές στροφές καταλαβαίνεις ότι το σύνολο είναι τρικύλινδρο, και δεν υπάρχει λόγος να το πιέσεις περαιτέρω.

Και τα δύο κιβώτια συνεργάζονται αρμονικά με τους κινητήρες, χωρίς άσκοπες αλλαγές και εκμεταλλεύονται την πλούσια ροπή τους. Ωστόσο, η συνολική ρύθμιση του κιβωτίου αλλά και της ανάρτησης στο γαλλικό μοντέλο στοχεύει για μια ακόμη φορά στην άνεση και βρίσκει διάνα. Από την άλλη, στο απότομο «βύθισμα» του πεντάλ του γκαζιού, το Mokka -το οποίο κατασκευάζεται στη Γαλλία, στο εργοστάσιο του Poissy- ανταποκρίνεται πιο άμεσα και συμβάλλει στις πολύ καλές εν κινήσει επιταχύνσεις.

Άλλη μια διαφορά εντοπίζεται στο τιμόνι, και δεν εννοούμε στο μέγεθος, αλλά στο ότι το C3 Aircross δεν διαθέτει paddles για αλλαγές σχέσεων. Αυτές γίνονται από τον λεβιέ των ταχυτήτων, που έχει «χειροκίνητη» λειτουργία, με το «ανέβασμα» των σχέσεων να γίνεται πιέζοντας τον προς τα κάτω και το «κατέβασμα» προς τα πάνω. Από την άλλη, το Mokka έχει paddles στο τιμόνι, μόνο διακοσμητικά δεν είναι, αφού η «χειροκίνητη» λειτουργία είναι απολαυστική στις αλλαγές, οι οποίες γίνονται μόνο από το τιμόνι, αφού έχει πατήσει το κουμπί M(anual). Αυτό βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα, ακριβώς δίπλα από έναν μικροσκοπικό διακόπτη για την επιλογή των σχέσεων (Drive, Reverse, Neutral, Park).

(ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ) ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Το πρώτο Mokka παρουσιάστηκε το 2012, με την Opel να το κρατά στην γκάμα της για σχεδόν 9 χρόνια. Με τη δεύτερη γενιά και υπό την σκέπη της Stellantis, η γερμανική εταιρία μας ξανασυστήνεται, και το Mokka ακολουθεί τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Opel, η οποία αφήνει πίσω της τον γερμανικό συντηρητισμό. Η αντικατάσταση του επιτυχημένου μοντέλου κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι, πόσο μάλλον όταν η γερμανική εταιρία θέλει κάνει σε όλους ορατό το νέο πρόσωπο της, αλλά το νέο Mokka είναι όμορφο, και φάνηκε από τα βλέμματα που τράβηξε, κατά την συμβίωση μας μαζί του.

Βάζοντας στην άκρη την κατάμαυρη περιβολή του αυτοκινήτου της δοκιμής, που μόνο κακή δεν είναι σε συνδυασμό με την κόκκινη "τσαχπινιά", οι σχεδιαστές της Opel τόλμησαν, με την εμφάνιση του νέου Mokka να είναι φρέσκια, σύγχρονη και διαχρονική. Το γεμάτο ακμές αμάξωμα δεν μοιάζει με κανένα άλλο μοντέλο της κατηγορίας του, και κυρίως δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «αντιγραφή» των άλλων προτάσεων του ομίλου. Από την άλλη, το C3 Aircross είναι πιο «παιχνιδιάρικο» και funky, αλλά συνάμα πιο δύσκολα να αρέσει σε όλους.

Περνώντας στο εσωτερικό, η σχεδίαση της καμπίνας του C3 Aircross είναι πιο προσγειωμένη, με κύριο γνώμονα την πρακτικότητα και την άνεση. Στο Mokka, η διαμόρφωση του ταμπλό είναι οικεία, αλλά εμφανώς εξελιγμένη. Η μεγάλη αλλαγή βρίσκεται στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την οθόνη του infotainment, που δίνουν την αίσθηση μίας «ενιαίας» οθόνης, με το λειτουργικό που τρέχουν να είναι το ίδιο και στις δύο περιπτώσεις. Ωστόσο, στο Mokka λείπει ένα home button, καθώς έχετε την επιλογή να μπει στα υπομενού κάθε κατηγορίας. 

Η πρόσβαση στο Mokka είναι πιο δύσκολη, καθώς το φαρδύ και ψηλό μαρσπιέ μας ενόχλησε κάθε φορά που μπαίναμε στο αυτοκίνητο, με το πόδι να βρίσκει πάντα σε αυτό. Αυτό δεν είναι πρόβλημα στο C3 Aircross, καθώς -όπως προείπαμε- βασίζεται σε διαφορετική πλατφόρμα, και οι πόρτες προσφέρουν μεγαλύτερο άνοιγμα. Τα καθίσματα και στις δύο περιπτώσεις είναι πολύ άνετα, αλλά αυτά του γαλλικού μοντέλου είναι κάτι το μοναδικό στην κατηγορία, όντας με διαφορά τα πιο άνετα. Η ποιότητα συναρμολόγησης των μερών είναι πολύ καλή.

ΑΝΕΤΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

Παρατηρώντας τα δύο αυτοκίνητα, μια ειδοποιός διαφορά βρίσκεται στους τροχούς. Το Mokka "πατάει" σε 17άρες ζάντες, με ελαστικά διαστάσεων 215/60, ενώ το C3 Aircross σε 16άρες ζάντες με ελαστικά διαστάσεων 205/60. Η διάμετρος των τροχών του γερμανικού μοντέλου είναι μεγαλύτερη, όπως και το προφίλ των ελαστικών, απ'όπου προέρχεται και ένα πολύ σημαντικό μέρος της απόσβεσης των ανωμαλιών του δρόμου. Αντιθέτως, στο γαλλικό μοντέλο είναι εμφανές ότι η ρύθμιση της ανάρτησης είναι αυτή που παίζει καθοριστικό ρόλο στην πολύ ομαλή κύλιση, "σιδερώνοντας" σχεδόν τα πάντα στο πέρασμα της.

Αυτό, όμως, καθιστά το νέο Mokka πιο συμμετοχικό και διασκεδαστικό στην οδήγηση, χωρίς όμως να υστερεί σε άνεση. Η συμβίωση με τα αυτοκίνητα είναι πολύ εύκολη, κάνοντας την καθημερινότητα στους πηγμένους στην κίνηση, δρόμους, καθώς η θέση οδήγησης είναι ψηλή και στα δυο, που παρέχει ανεμπόδιστη περιμετρική ορατότητα.

Οι κλίσεις στις στροφές γίνονται αισθητές και στα δύο αυτοκίνητα, δεν εμπνέουν κανένα λόγο ανησυχίας, με τα περιθώρια πρόσφυσης να είναι πολύ υψηλά και στις δύο περιπτώσεις. Τέλος, είναι άσκοπο να περιμένει κανείς το σύστημα διεύθυνσης να είναι «κοφτερό» και άμεσο, καθώς αυτό θα έκανε νευρικά τα αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει ότι η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός είναι ασαφής, με την  επιλογή "Sport" στο Mokka (που επηρεάζει την απόκριση του κινητήρα, τις αλλαγές του κιβωτίου και την υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης), να κάνει ανούσια και τεχνητά σκληρό το τιμόνι.

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο