ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4: Όπως θα έπρεπε να είναι τα SUV!

dokimi-alfa-romeo-stelvio-2-2d-q4-opos-tha-eprepe-na-einai-ta-suv-679721

Κόντρα στα, άκομψα, άγευστα και νωθρά πρότυπα μίας ολόκληρης κάστας, η Alfa Romeo επιμένει και ορθώς πράττει να αντιπαραθέτει, στυλ, καλαισθησία και σπορτίφ χαρακτήρα, άπαντα στο μέγιστο βαθμό με την Stelvio. Ευτυχώς…

του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, φωτογραφίες Δημήτρης Μανώλαρος

Η Stelvio, η απάντηση δηλαδή της Alfa Romeo στη κατηγορία των SUV – που εισήλθε με δόξα και τιμή στο κόσμο της αυτοκίνησης το 2017 – παραμένει μία όαση αισθητικής και προσωπικότητας σε όλα τα επίπεδα, σε μία κατηγορία αδιάφορων, ως επί το πλείστων, μοντέλων που δημιουργήθηκαν ξεκάθαρα για λόγους μάρκετινγκ-πωλήσεων. Έτσι ακριβώς, τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο!

Για μία ακόμα φορά, επ’ ευκαιρία της δοκιμής της πρόσφατα ανανεωμένης έκδοσης της, έρχεται να αποδείξει ότι τιμά και με το παραπάνω, την ένδοξη οικογενειακή παράδοση. Επίσης δικαιολογεί απόλυτα την ονομασία της, που υπενθυμίζουμε προέρχεται από το περίφημο πέρασμα του Stelvio στις Ιταλικές Άλπεις. Και όπως ακριβώς η πανέμορφη ορεινή διαδρομή μαγεύει όσους την περιδιαβαίνουν, έτσι και τούτη η Alfa Romeo, παρότι διατηρεί (αναγκαστικά) αποστάσεις από κάποια εκλεκτά γνωρίσματα των προγόνων, ούσα μεγαλόσωμη και με κάμποσα κιλά παραπάνω, τετρακίνητη και με αλλοιωμένη «φωνή», παρόλα αυτά έχει το τρόπο να κλέψει καρδιές, ακόμα και των – ταμένων στη φίρμα – Alfisti. Κυριολεκτικά!

Το ήθελε το bottoxάκι της;

Καταφατική εδώ η απάντηση, αν και οι όποιες επεμβάσεις εστιάζουν στην εξάλειψη «μικρορυτίδων έκφρασης» καθώς η συνολική εικόνα του Ιταλικού SUV παραμένει έξι χρόνια μετά, ξεχωριστή, εντυπωσιακή και προπάντων, καλαίσθητη!

Οι πρώτες αλλαγές εντοπίζονται, κατ’ αρχήν, στο χάρμα οφθαλμών εμπρόσθιο τμήμα όπου καταγράφονται: ελαφρύς ανασχεδιασμός της εμβληματικής τριγωνικής μάσκας και των αεραγωγών στο σπόϊλερ, αλλά και νέοι τριπλοί προβολείς Full-LED Adaptive Matrix (αντίστοιχης φιλοσοφίας της Tonale) που πέραν της πιο εντυπωσιακής όψης έχουν και καλύτερη απόδοση κατά τις νυχτερινές ώρες. Επίσης μικρή αλλαγή καταγράφεται και στο πίσω τμήμα όπου, τα ομοίως τεχνολογίας Full-LED πίσω φανάρια απέκτησαν διάφανο κάλυμμα. Ανάλογα μετρημένες στα δάχτυλα και οι τροποποιήσεις στο καλαίσθητο σαλόνι, σε βαθμό που απαιτείται καλή μελέτη και υψηλή παρατηρητικότητα για να τις εντοπίσεις.

Ο πίνακας οργάνων λοιπόν, διατηρεί μεν ζωντανή τη παράδοση των δύο στρογγυλών οργάνων (ταχύμετρο/ στροφόμετρο), όμως τα όργανα αυτά καθ’ αυτά αποτελούνται πλέον από, μια υψηλής ευκρίνειας ψηφιακή οθόνη TFT 12,3 ιντσών προσφέροντας επιπρόσθετα στον οδηγό τη δυνατότητα διαμόρφωσης και παραμετροποίησης μεταξύ τριών επιλογών: Evolved, Relax(που εμφανίζει τις απολύτως απαραίτητες ενδείξεις) και Heritage (όπου οι ενδείξεις ταχύμετρου-στροφόμετρου υιοθετούν τη ρετρό γραμματοσειρά περασμένων δεκαετιών).

Επιπλέον καταγράφεται, αναβάθμιση των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και προσθήκη ψηφιακών υπηρεσιών “Alfa Connect Services”. Οι τελευταίες μέσω της εφαρμογής My Alfa Connect μεταξύ άλλων, παρέχουν έλεγχο εξ’ αποστάσεως μέσω κινητού τηλεφώνου βασικών λειτουργιών του αυτοκινήτου (φώτα, κλειδαριές, κατάσταση συστημάτων, κ.α.), ενώ διαθέτουν και δυνατότητα αναβαθμίσεων Over-the-Air μέσω διαδικτύου. Αναμφίβολα η έντονη παρουσία ψηφιακών τεχνολογιών ευθυγραμμίζει το Stelvio με το τρέχοντα ανταγωνισμό, ωστόσο ο χειρισμός του μενού αποτελεί μία σπαζοκεφαλιά, παρά την ύπαρξη περιστροφικού χειριστηρίου στο κεντρικό τούνελ.

Μήπως μετά τη πρόσφατη δήλωση του προέδρου της Μιλανέζικης φίρμας, Jean-Philippe Imparato περί της απουσίας μεγάλων οθονών στα μελλοντικά μοντέλα της Alfa (που κακά τα ψέματα αποσπούν τη προσοχή του οδηγού από το δρόμο), μπορούμε να ευελπιστούμε και στη πλήρη κατάργηση όλων αυτών των παραφερναλίων άπαξ δια παντός και να ξαναβρούμε την ησυχία μας; Και για να κλείσουμε το – απαραίτητο – κομμάτι της… γκρίνιας, οφείλουμε να αναφέρουμε την αναπόφευκτα περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω, λόγω του στενού εύρους του πίσω παρμπρίζ και του υπερυψωμένου όγκου, εγγενή χαρακτηριστικά που  δυσκολεύουν τον οδηγό κυρίως στο παρκάρισμα. Ευτυχώς η κατάσταση διασώζεται από, τη (μικρή) κάμερα οπισθοπορείας και τους ευμεγέθεις εξωτερικούς καθρέπτες. Η σπορ φιλοσοφία που ορίζει την εξωτερική σχεδίαση, επεκτείνεται και στο στυλάτο σαλόνι.

Η υψηλή ποιότητα υλικών – κατασκευής και η προσεγμένη συναρμολόγηση των επιμέρους τμημάτων που πιστοποιείται από παντελή έλλειψη τριγμών κατά τη κίνηση σε συνδυασμό με, το δερμάτινο σαλόνι (στάνταρ στην έκδοση Veloce της δοκιμής), τα ημι-μπάκετ εμπρός καθίσματα που προσφέρουν εξαιρετική πλευρική στήριξη και βέβαια, τα τεράστια αλουμινένια paddles, το μπουτόν της μίζας πάνω στο all time classic τριάκτινο τιμόνι και την επένδυση βουρτσισμένου αλουμινίου που περικλείει όλη τη καμπίνα, συνιστούν χαρακτηριστικά που απογειώνουν τη διάθεση.

Πολυτέλεια, υψηλή ποιότητα κατασκευής, καλόγουστος διάκοσμος made in Italy και παράδοση Alfa Romeo, εδώ συνυπάρχουν σε πλήρη αρμονία και προσφέρονται σε μεγάλες ποσότητες. Οι διαθέσιμοι χώροι τέλος είναι ικανοποιητικοί για τέσσερις υψηλόσωμους επιβάτες (το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης περιορίζει σημαντικά την φιλοξενία τρίτου επιβάτη στο μέσον του πίσω καθίσματος), ενώ τα 525 λίτρα (ή 1.600 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων) της χωρητικότητας του πορτ μπαγκάζ συνιστούν μία κορυφαία τιμή.

Σε απαγορευμένα μονοπάτια

Η ανανεωμένη Stelvio της δοκιμής μας στη πανέμορφη κόκκινη απόχρωση Etna (σ.σ. δεν χορταίνουν τα μάτια να τη κοιτούν) ήταν η τετρακίνητη Q4 πετρελαιοκίνητη έκδοση, που χρησιμοποιεί ένα τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο 2,2 λίτρων. Αυτό το στοιχείο όπως αντιλαμβάνεσθε, θεωρητικά ίσως, εντελώς άδικα σαφέστατα, τη τοποθετεί αυτόματα στο περιθώριο καθότι δεν πληροί τους όρους του πράσινου καθωσπρεπισμού.

Πολύ άδικα θα το επαναλάβουμε, για να μην πούμε έως και παράλογα, όταν οι εκπομπές ρύπων CO2 του συγκεκριμένου, προδιαγραφών Euro 6d υπερσύγχρονου πετρελαιοκινητήρα είναι 159 γρ./χλμ. Στο ίδιο ακριβώς επίπεδο δηλαδή, με κάμποσα υβριδικά, άρα λιγότερο ρυπογόνα κατά την επικρατούσα «λογική»(;), μοντέλα και τα σχόλια δικά σας…

Η χωρητικότητα του 2.143 κ.εκ. και η απόδοση του με χρήση υπερτροφοδότη είναι, 210 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ. με τη μέγιστη ροπή να φθάνει τα 470Nm στις 1.750 σ.α.λ. Παρά το αυξημένο βάρος των 1.745 κιλών, η τεράστια ροπή, το εξαιρετικό σύστημα μετάδοσης Q4 και το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων της ZF, επιτρέπουν στο Ιταλικό SUV να επιταχύνεται από 0-100 χλμ. σε μόλις 6,6 δευτερόλεπτα, όσο δηλαδή αρκετά μικρότερα και ελαφρύτερα hot hatchback.

Tην ίδια ώρα, μπορεί και ταξιδεύει με ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα θορύβου (η προσεγμένη ηχομόνωση εξαλείφει το θόρυβο του πετρελαιοκινητήρα) στη τελική ταχύτητα των 215 χλμ./ώρα και με μέση κατανάλωση δοκιμής 9,2 λίτρα/100 χλμ. (με συνεχή χρήση κλιματισμού). Αφήνοντάς κατά μέρος τους ψυχρούς αριθμούς, το ζουμί της υπόθεσης εν προκειμένω, κρύβεται στην απόδοση του συνόλου στο πεδίο της αλήθειας, στο δρόμο με άλλα λόγια.

Αυθεντική Alfa!

Εδώ λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα καθαρόαιμα οδηγοκεντρικό σύνολο που κινείται ξεκάθαρα και με περίσσεια χάρη, στις παρυφές της fun to drive παράδοσης της Alfa Romeo!

Καταλυτική εδώ η συμβολή του συστήματος μετάδοσης Q4 που διαθέτει ενεργό κιβώτιο μεταφοράς ATC (Active Transfer Case) κατανέμοντας τη ροπή σε κάθε άξονα ξεχωριστά, ενώ αναλόγως των συνθηκών πρόσφυσης μπορεί να μεταφέρει στον εμπρός άξονα έως και το 50% της διαθέσιμης ροπής. Υπό κανονικές συνθήκες η ροπή κατανέμεται σε ποσοστό 45% εμπρός και 55% πίσω και σε συνδυασμό με την ύπαρξη μηχανικού μπλοκέ πίσω διαφορικού στην έκδοση Veloce της δοκιμής, είναι σε θέση να προσφέρει – μέχρις ενός σημείου – τη χαρά που μόνο μία πισωκίνητη Alfa μπορεί να σου προσφέρει. Τουτέστιν, σε γλιστερό οδόστρωμα η πλούσια ροπή και το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό του επιτρέπουν να κινηθεί, έστω για μικρό διάστημα στα τιμημένα μονοπάτια της υπερστροφής ισχύος.

Αν μάλιστα απενεργοποιούνταν το σύστημα ευστάθειας (σ.σ. εξ ‘ου και το «μέχρις ενός σημείου»), τότε σίγουρα ο ανταγωνισμός της θα βίωνε ανεπανάληπτη πανωλεθρία και είμαστε απόλυτοι σ’ αυτό. Παρόλα αυτά, έστω και για λίγο με το πλάι, τόσο όσο για να στρίψει ο έμπειρος όπως ακριβώς επιθυμεί, το σίγουρο είναι πως, πίσω από το τιμόνι της Stelvio βιώνεις σε πολύ μεγάλες δόσεις οδηγική απόλαυση διανθισμένη ασφαλώς με, αίσθηση, ακρίβεια και ασφάλεια. Εγγενή χαρίσματα που αποδίδονται σαφώς, στη ρύθμιση της ανάρτησης (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), στο αρκετά ακριβές και πολύ γρήγορο σύστημα διεύθυνσης (2,1 στροφές από τέρμα σε τέρμα), στα ακούραστα φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/πίσω) με τη γραμμική απόδοση και στην αψεγάδιαστη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου ειδικά στις χειροκίνητες εναλλαγές.

Μας άφησε έκπληκτους η ευχέρεια με, την οποία μπορεί και ανταποκρίνεται το στιβαρό και αρκετά βαρύ πλαίσιο στην αλλαγή πορείας σε αλλεπάλληλες διαδοχικές στροφές, διατηρώντας τη φόρα του και το κυριότερο χωρίς να σου προκαλεί άγχος. Κινητήρας, μετάδοση Q4 και αναρτήσεις (όσο πρέπει σφιχτές για να ελέγχουν το αμάξωμα χωρίς ωστόσο να ταλαιπωρούν τους επιβάτες), προσδίδουν ξεκάθαρα ένα σπορτίφ χαρακτήρα στη Stelvio, αντάξιο της Alfa Romeo. Και αυτό υπερκαλύπτει τα πάντα, ακόμα και το ότι το ακριβές τιμόνι δεν κόβει αρκετά στους επιτόπιους ελιγμούς ή το ότι οι εντυπωσιακοί τροχοί των 20 ιντσών ακολουθούν το ανάγλυφο του οδοστρώματος χωρίς παρόλα αυτά να επηρεάζουν δυσμενώς τη κατευθυντικότητα ή την άνεση.

Καλορίζικη!

Προφανές ότι η ανανεωμένη Stelvio στη συγκεκριμένη πετρελαιοκίνητη έκδοση μας κέρδισε, γιατί πάνω απ’ όλα και πρώτα απ’ όλα, αποτελεί ένα πολύ ευχάριστο οδηγικά μοντέλο. Ναι είναι και πανέμορφη, όπως βεβαίως καλοφτιαγμένη, πολυτελής, και εξοπλισμένη με τα πάντα. Όμως αυτό που καθορίζει οριστικά και αμετάκλητα την οντότητα της, είναι πως πρόκειται για ένα υπέρμετρα πολιτισμένο SUV με έντονο σπορτίφ χαρακτήρα. Ίσως το μοναδικό στη κατηγορία του. Και αυτό υπερισχύει όλων των πλεονεκτημάτων του, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το κόστος των 62.292 ευρώ που κοστίζει η βασική έκδοση του, ακόμα και τα 69.500 ευρώ της πλούσιας έκδοσης Veloce της δοκιμής μας ή το ότι ο κινητήρας της δεν γουργουρίζει στο λατρεμένο και ηδονικό τέμπο των μοτέρ της Μιλανέζικης φίρμας. Αν μπορείτε να καλύψετε το κόστος μην το πολυσκέφτεστε, καθώς μια ζωή την έχουμε και είναι κρίμα να τη σπαταλάμε σε βαρετά περίπτερα με τροχούς…

 

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

 

Κινητήρας

Τετρακύλινδρος σε σειρά

Turbo, άμεσου ψεκασμού diesel

Χωρητικότητα 2.143 κ.εκ.

Iσχύς κινητήρα

Μέγιστη ισχύς: 210 ίπποι / 3.500 σ.α.λ.

Μέγιστη Ροπή: 470 Nm/ 1.750 σ.α.λ.

Μετάδοση

Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο ZF 8 σχέσεων

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 215 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6,6 δλ.

Κατανάλωση καυσίμου

Κατασκευαστή (WLTP): 6,1 λίτρα/100 χλμ.

Δοκιμής: 9,3 λίτρα/100 χλμ

Εκπομπές CO2: 159 γρ./χλμ.

Pεζερβουάρ

58 λίτρα

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.687 x 1.903 x 1.671

Μεταξόνιο χλστ.: 2.818

Βάρος: 1.745 κιλά

Χώρος αποσκευών

525 λίτρα

Τιμή Αγοράς

Βασική έκδοση: από 62.292 ευρώ

Έκδοση δοκιμής: από 69.500 ευρώ

Τέλη κυκλοφορίας

111 ευρώ

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο