ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή BMW i5 eDrive 40: Τεχνολογική υπερπαραγωγή

dokimi-bmw-i5-edrive-40-technologiki-yperparagogi-707680

Η BMW i5 eDrive 40 είναι η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική έκδοση στην ιστορία της Σειράς 5, η οποία μπορεί να μη διαφέρει πολύ από τις θερμικές της παραλλαγές, οπτικά τουλάχιστον, όμως η ουσία που χαρακτηρίζει κάθε πτυχή της διαφέρει, καθώς είναι πλήρως εναρμονισμένη με τη βιώσιμη κινητικότητα.

του Τρύφωνα Αλεξόπουλου, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Μια ακόμα τρανή απόδειξη πως η BMW μπορεί να κρατά αντίσταση ως προς την κατάργηση καθετί που εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα, αλλά ταυτόχρονα να πρωταγωνιστεί και στο… ρεύμα των καιρών.

Και το όνομα αυτής i5. Είναι ένα από τα τελευταία μοντέλα της βαυαρικής μάρκας που πήραν την οδό της ηλεκτροκίνησης, χωρίς όμως να κάνουν τα στραβά μάτια και στο θερμικό τους παρελθόν. Η εξηλεκτρισμένη 5άρα δεν περιορίζεται πλέον μόνο στις υβριδικές εκδόσεις (ήπια ή plug-in), αλλά διαθέτει τρείς αμιγώς ηλεκτρικές. Η βασική, με την υπογραφή eDrive 40, δανείζεται το νεότερο σύνολο ηλεκτροκινητήρα-μπαταρίας eDrive πέμπτης γενιάς και βάζει στοίχημα πως μια μεγάλη, πολυτελής λιμουζίνα μπορεί να δουλέψει μόνο με ρεύμα χωρίς να χάσει το χαρακτήρα της!

BMW i5

Rewind στο κλασσικό

Αμφιλεγόμενες ή μη, οι σχεδιαστικές επιλογές της BMW την τελευταία πενταετία έχουν προκαλέσει πολύ. Φαίνεται όμως ότι για τα σεντάν της, όσοι «ζωγραφίζουν» τις σχεδιαστικές γραμμές της γκάμας, στο Μόναχο, επέλεξαν να κινηθούν σε πιο γνώριμα μονοπάτια. Η νέα i5 είναι αριστοκρατική, σπορ και κλασική. Η σιλουέτα της έχει κάτι το νοσταλγικό, είτε αυτό προέρχεται από το κόψιμο του πίσω μέρους που κουπίζει ελαφρά ή από τη φυσιολογικού μεγέθους μάσκα νεφρών. Βέβαια, αυτά τα νεφρά, στο «αγριεμένο» πακέτο εξοπλισμού Μ, αποκτούν μαύρο γυαλιστερό φινίρισμα αντί του χρωμιωμένου, χωρίς κάθετες γραμμές και ένα LED περίγραμμα (κάτι σαν καρδιά) ονόματι Iconic Glow, το οποίο, όπως φαίνεται, θα γίνει το χαρακτηριστικό φωτεινό σημείωμα των ηλεκτρικών μοντέλων της εταιρίας.

Κατά τ’ άλλα, η σχεδίαση είναι απέριττη και αεροδυναμική, με χωνευτές χειρολαβές, απουσία εξατμίσεων προφανώς, αλλά και πολύ λεπτά φωτιστικά σώματα. Οι χρωματικές επιλογές είναι πάρα πολλές, ενώ μπορούν να επιλεχθούν ζάντες αλουμινίου από 19 έως 20 ιντσών. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως έχει μεγαλώσει κατά 9,7 εκ. σε σχέση με την προηγούμενη και το μήκος της ξεπερνάει πλέον τα 5 μέτρα, ενώ είναι προφανώς φαρδύτερη και ψηλότερη. Με δεδομένο πως συμβατική Σειρά 7 που κυκλοφορούσε την όχι και τόσο μακρινή περίοδο του 2015-2019 ήταν μόλις 3,8 εκ. μακρύτερη, καταλαβαίνετε πως η νέα 5άρα δεν είναι απλά τεράστια αλλά… όνομα και πράμα.

BMW i5

Στροφή στην τεχνολογία

Το εσωτερικό της δεν φέρνει κάποια επανάσταση, καθώς βασίζεται στα ίδια σχεδιαστικά πλαίσια με τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας. Ωστόσο, ό,τι ακριβώς συμβαίνει με τις εξωτερικές διαστάσεις, ισχύει και μέσα. Είναι δηλαδή πιο κοντά στην Σειρά 7, παρά στη Σειρά 4. Αυτό οφείλεται στο BMW Interaction Bar, το οποίο ενσωματώνει τον ατμοσφαιρικό φωτισμό στο ταμπλό με ένα πλαίσιο που απλώνεται από άκρη σ’ άκρη σε όλο το μπροστινό μέρος και έχει την όψη κρυστάλλου. Την καινοτομία αυτή είδαμε για πρώτη φορά στη ναυαρχίδα της εταιρίας και εδώ, στην i5, έχει ακριβώς τις ίδιες λειτουργίες, αφού αλληλεπιδρά για λόγους ασφαλείας ή ψυχαγωγίας, ενώ έχει και αρκετές χρωματικές επιλογές (κάποιες από αυτές «ζωγραφίζονται» ζωντανά από το κέντρο και προς τις πόρτες).

BMW i5

Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός είναι ένα εκ των πολλών ψηφιακό στοιχείο, που αναμφίβολα εντυπωσιάζει το βράδυ, αλλά αυτό που πρωταγωνιστεί είναι το Curved Display. Το κυρτό πάνελ με τις δύο οθόνες 12,3” και 14,9” ενσωματώνει το νεότερο λογισμικό σύστημα της εταιρίας, με τον κωδικό 9, το οποίο κάνει τα πάντα πιο απλά σε σχέση με τη προηγούμενη έκδοση. Θα χρειαστεί κάποιος καιρός προσαρμογής, μετά όμως όλες οι ρυθμίσεις γίνονται εύκολα και γρήγορα, ακόμα και αυτές που αφορούν στον κλιματισμό. Ο τελευταίος ρυθμίζεται μόνο από την κεντρική οθόνη αφής, αφού φυσικοί διακόπτες δεν υπάρχουν πια.

Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει σχεδόν κανένας τέτοιος διακόπτης ή κουμπί και όλα γίνονται από αντίστοιχα απτικά χειριστήρια ή κουμπιά αφής, μέχρι και αυτά που ρυθμίζεις το άνοιγμα των αεραγωγών. Φουτουριστικά σίγουρα, όπως και λειτουργικά, την αίγλη και ευκολία χρήσης των κλασικών κουμπιών δεν την έχουν όμως. Σε κάθε περίπτωση, οι φωνητικές εντολές στα αγγλικά καθιστούν κάθε διακόπτη περιττό, ενώ για τους παραδοσιακούς τύπους, το περιστροφικό και κρυστάλλινο iDrive Controller δίνει το παρών, κάτι που μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Πίσω στο λογισμικό, το οποίο διαθέτει πολλές επιλογές παραμετροποίησης, χρησιμοποιεί AI και έχει κάθε πιθανή ασύρματη λειτουργία, με αποκορύφωμα την πλατφόρμα παιχνιδιών Air Console που χρησιμοποιεί τα κινητά τηλέφωνα ως χειριστήρια και επιτρέπει σε όλα τα μέλη μιας οικογένειας να παίξουν ταυτόχρονα ως αντίπαλοι. Τα παραπάνω μέλη μπορούν να τραβήξουν ακόμα και selfie από την ενσωματωμένη κάμερα στην πλαφονιέρα. Υπάρχουν επίσης ασύρματος φορτιστής, μεγάλο head-up display, premium επιλογές ηχοσυστήματος και λειτουργία AR στον πίνακα οργάνων, ανάλογα με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού.

Προφανώς δεν υπάρχουν σχόλια για την πρακτικότητα, όμως αξίζει να σχολιάσουμε την ποιότητα. Σε σχέση με την προηγούμενη Σειρά 5, μερικά σημεία της καμπίνας είναι σε ένα αισθητά χαμηλότερο επίπεδο. Όχι ότι δεν είναι ποιοτικά πλαστικά, αλλά είναι πιο σκληρά στην αφή. Να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτά βρίσκονται χαμηλά στην καμπίνα, ενώ συνολικά η ποιότητα είναι κορυφαία και η στιβαρότητα υποδειγματική. Αντίθετα με ορισμένα πλαστικά, τα δέρματα έχουν φανταστική αίσθηση, παρότι αυτά του βασικού εξοπλισμού δεν είναι πραγματικά. Είναι συνθετικά και φιλικά προς το περιβάλλον, αφού κατασκευάζονται από ανακυκλωμένες ύλες και ίνες. Για τους λάτρεις του παραδοσιακού και πάλι, προαιρετικά μπορούν να ντυθούν με δέρμα Merino.

Τέλος, οι χώροι είναι πολύ πλούσιοι και μόνο το υψηλό κεντρικό τούνελ «μετάδοσης» που μένει από τη συμβατική 5άρα (αυτά συμβαίνουν όταν τα ηλεκτρικά δεν έχουν ξεχωριστή πλατφόρμα) θα κάνει τον μεσαίο επιβάτη να παραπονεθεί, αν και στην πράξη έχει αρκετό χώρο και αυτός. Ο χώρος αποσκευών είναι μόλις 30 λίτρα μικρότερος από τις εκδόσεις με θερμικό κινητήρα και αγγίζει τα 490 λίτρα. Πολλά δεν τα λες, αλλά έχει βάθος και κρυφό χώρο για τα καλώδια, οπότε όλες οι αποσκευές θα χωρέσουν.

Καλή απόδοσ-e

Η i5 στη βασική έκδοση eDrive40 χρησιμοποιεί ένα από τα ηλεκτρικά «πακέτα» πέμπτης γενιάς της εταιρίας. Ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη βρίσκεται στον πίσω άξονα, στον οποίο μεταφέρεται και η κίνηση. Η ισχύς αγγίζει τους 340 ίππους, ενώ η ροπή τα 400 Nm υπό κανονικές συνθήκες, τα οποία αυξάνονται στα 430 με το πάτημα του μοναδικού αριστερού Paddle ή κατά το Launch Control. Για να είμαστε αντικειμενικοί, τα νούμερα της ροπής που ανακοινώνει η εταιρία δεν ανταποκρίνονται στην αίσθηση που προσφέρει.

BMW i5

Για… μόλις 430Nm ροπής, στο απότομο γκάζι, σε κολλάει πολύ βίαια, έως σοκαριστικά για τους άμαθους, στο κάθισμα. Έχει δε περίσσεια δύναμη μέχρι την περιορισμένη τελική ταχύτητα των 193 χλμ./ώρα και επιταχύνει με συνοπτικές διαδικασίες στα 100 χλμ./ώρα, σε 6 δευτερόλεπτα.

BMW i5

Ο ηλεκτροκινητήρας έχει τόσο καλή απόδοση που σχεδόν σε προκαλεί να κινηθείς σε γρήγορο ρυθμό και να ξεζουμίσεις την μπαταρία, η οποία βρίσκεται στο κάτω μέρος της πλατφόρμας και σύμφωνα με την BMW είναι έξυπνα τοποθετημένη και σχεδιασμένη ώστε να μην «πιάνει χώρο» και να χαμηλώνει το κέντρο βάρους όσο περισσότερο γίνεται. Έχει καθαρή χωρητικότητα περί τις 81,2 kWh και κατά το WLTP με πλήρη φόρτιση, αρκεί για 582 χιλιόμετρα σε αστικό κύκλο ή κάτι λιγότερο από 500 σε μικτό. Αυτά βέβαια υπό ιδανικές συνθήκες και με κατανάλωση 18,9 kWh για τον μέσο όρο που περιλαμβάνει κίνηση εντός και εκτός πόλης.

BMW i5

Σε εμάς τα νούμερα δεν ήταν και πολύ μακριά από αυτά που ανακοινώνει η εταιρία, με τον μέσο όρο να σταθεροποιείται στις 20,4 kWh/100 χιλιόμετρα, ενώ με ήπιο ρυθμό σε ορισμένες διαδρομές την είδαμε να πέφτει και στις 16. Στο ταξίδι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι, αφού καταναλώνει σχετικά εύκολα 23 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα και με τη χρήση του B (βλ. ανάκτηση ενέργειας και λειτουργία One Pedal) να μην προσθέτει πολλά, τότε στα 360 συνεχόμενα χιλιόμετρα θα χρειαστεί φόρτιση. Σε αντίθεση πάντα με την πόλη που θα ξεπεράσει τα 500 χιλιόμετρα με ευκολία, το οποίο ωστόσο δεν είναι το νόημα σε μια μεγάλη λιμουζίνα σαν αυτή.

BMW i5

Ευτυχώς, φορτίζει γρήγορα, τόσο σε wallbox όσο και σε ταχυφορτιστές. Με μέγιστη ισχύς φόρτισης 205 kW από σταθμούς DC, θα τραβήξει τα μέγιστα από κάθε φορτιστή που έχουμε σε αυτοκινητοδρόμους στην Ελλάδα, οπότε οι στάσεις θα είναι ολιγόλεπτες ώστε να συνεχίσει το ταξίδι. Το ίδιο ισχύει και για τη φόρτιση στο σπίτι, αφού προαιρετικά μπορεί να φορτίσει με 22 kW, το οποίο μεταφράζεται σε 4 ώρες και 30 λεπτά.

Προφίλ οδήγησης: Σαν διαστημόπλοιο…

Τα προγράμματα οδήγησης της BMW έχουν ξεφύγει από τα τετριμμένα. Δεν περιορίζονται σε κοινότοπες ονομασίες ανά πρόγραμμα ή απλά στην παραμετροποίηση της οδηγικής αίσθησης. Ναι, τα κάνουν όλα αυτά, οπότε αλλάζουν η απόκριση και η αίσθηση του τιμονιού, ωστόσο το καθένα έχει τον δικό του χαρακτήρα και… ήχο. Η μελωδία διά χειρός Hans Zimmer κάνει την όλη εμπειρία μοναδική. Στο πρόγραμμα Personal, που εκτελεί χρέη Normal, έχει μια πιο απλή μελωδία, στο Sport μια πιο άγρια, στο Relax μια ήπια, ενώ στο Expressive θυμίζει διαστημόπλοιο. Οι ήχοι αυτοί δεν είναι μονότονοι και βοηθούν ώστε να καταλαβαίνει ο οδηγός την επιτάχυνση ή την επιβράδυνση και άμα κουράσουν ή κάποιος επιβάτης έχει πονοκέφαλο, απενεργοποιούνται προφανώς.

BMW i5

Σπορ ναι, ταξιδιάρα όμως;

Βασισμένη όπως κάθε 5άρα με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου στην εξαιρετική πλατφόρμα CLAR, προσφέρει απόλυτη στιβαρότητα και εκπληκτικό πάτημα στο δρόμο. Η i5 όμως έχει κάποιους, αναγκαίους, άσους στο μανίκι της για την προστασία της μπαταρίας και τη μείωση κραδασμών. Αυτό συνεπάγεται σε μια ακόμα πιο εκλεπτυσμένη κύλιση (πόσο πια;). Σε καλή άσφαλτο είναι λες και αιωρείται, ενώ σε κακή κρατάει το θόρυβο και το συντονισμό εκτός καμπίνας και σώματος επιβατών.

BMW i5

Επιπλέον, η ηλεκτρική, πέρα από τα διπλά ψαλίδια μπροστά και τους πέντε συνδέσμους πίσω, έχει ως στάνταρ αυτόματη αερανάρτηση στον πίσω άξονα. Συνδυάζεται προαιρετικά με ηλεκτρικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, όπως στο αμάξι της δοκιμής. Το αποτέλεσμα είναι να απορροφάει κάθε πιθανή ανωμαλία του οδοστρώματος, να διαβάζει το δρόμο υποδειγματικά και να ελέγχει αβίαστα τους 2,2 τόνους της. Προαιρετικά προσφέρεται και ενεργητική τετραδιεύθυνση που τη μεταμορφώνει σε μια Σειρά 3 με μικρότερο κύκλο στροφής στις μανούβρες εντός πόλης και σε ένα ακλόνητο Grand Tourer στις καμπές. Θα σε αφήσει με το στόμα ανοιχτό με την ευκολία της να κινείται γρήγορα και χωρίς άφημα του γκαζιού σε ανοιχτές στροφοδιαδρομές, αλλά και με τον τρόπο που κρύβει τα παραπανίσια κιλά της.

BMW i5

Στο πρόγραμμα Sport δίνεται και η επιλογή για πλήρη απενεργοποίηση του ESP, το οποίο δεν συνιστάται, αφού με την ακαριαία ροπή και το απότομο γκάζι θα ξεκολλήσει και θα πάρει ακραία γωνία, η οποία μπορεί να σε τρομάξει αν δεν είσαι εξοικειωμένος με τις «ηλεκτρικές» πλαγιολισθήσεις. Από την άλλη μπορείς με ευκολία να διορθώσεις ή να διατηρήσεις την ουρά σε γωνία με τόση ροπή. Σε κάθε περίπτωση, τα ηλεκτρονικά συστήματα αποτρέπουν ακόμα και την επιτηδευμένη απόπειρα αποσταθεροποίησης όταν είναι ενεργοποιημένα. Το τιμόνι της στην αρχή θα ξενίσει κάθε BMWδάκια γιατί είναι ελαφρύ και φαίνεται να μην προσφέρει αίσθηση. Μέχρι τουλάχιστον να ενεργοποιηθεί το Sport και να ανέβει ο ρυθμός, με τη μεταβλητή κρεμαγιέρα να αλλάζει αίσθηση και το μπροστινό μέρος να ακολουθεί τις εντολές εξαιρετικά. Τα φρένα με τις τετραπίστονες δαγκάνες «σβήνουν» και αυτές το βάρος της στο φρενάρισμα, ενώ έχουν και πολύ καλή γραμμική αίσθηση στο πεντάλ.

BMW i5

Με την επιλογή του «B» στο κιβώτιο πάντως, το πιθανότερο η αλλαγή του σετ από τακάκια και δίσκους να αργήσει, αφού το One Pedal λειτουργεί δυναμικά και επιβραδύνει πλήρως, βοηθώντας ακόμα και σε στροφοδιαδρομές. Η ταξιδιάρα i5 δίνει την αίσθηση ότι είσαι σε μια ποιοτική κάψουλα που σε μεταφέρει λες και αιωρείσαι στο δρόμο, με συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης που σου λύνουν τα χέρια. Αυτό μέχρι να αλλάξεις το πρόγραμμα οδήγησης και να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου. Τότε το αυτόματο άλλαγμα της λωρίδας στο έξυπνο Cruise Control φαίνεται περιττό, όπως κάθε τέτοιου είδους τεχνολογία ή πολυτέλεια διαθέτει, και το μόνο που θα ήθελες είναι λίγο μεγαλύτερη αυτονομία.

BMW i5

Ακόμα και στην ηλεκτρική της εκδοχή λοιπόν η νέα 5άρα είναι εκπληκτική και δικαιώνει τους Βαυαρούς που προσφέρουν και αυτή την επιλογή. Σε γρήγορο ρυθμό, μπορεί το χαμηλό κέντρο βάρους και η ακαριαία απόκριση να την καθιστούν ακόμα πιο οδηγοκεντρική, όταν μάλιστα δεν είναι και τόσο πιο βαριά από τις αντίστοιχες θερμικές εκδόσεις!

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Ηλεκτροκινητήρας

Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός, μόνιμου μαγνήτη

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 340 ίπποι

Μέγιστη ροπή: 430 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους πίσω τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 193 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6 δλ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου, χωρητικότητα 82,4 (81,2 kWh ωφέλιμες)

Αυτονομία

497-582 χιλιόμετρα (WLTP)

450 χιλιόμετρα (δοκιμής)

Κατανάλωση ενέργειας:

15.9-18.9 kWh/100 χλμ. (εργοστασιακή)

20,5 kWh/100 χλμ. (δοκιμής)

Φόρτιση:

AC (22 kW): 4 ώρες και 30 λεπτά

DC (205 kW): 28 λεπτά

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος) χλστ.: 5.060 x 1.900 x 1.515

Μεταξόνιο: 2.995 χιλ.

Βάρος: 2.130 κιλά

Χώρος αποσκευών

490 λ.

Τιμή Αγοράς

Από 75.000 ευρώ

(χωρίς την κρατική επιδότηση)

Όλες οι ειδήσεις

Παρουσιάστηκαν επίσημα τα νέα Audi Q6 και SQ6 e-tron

Οδηγούμε πρώτοι το νέο υβριδικό Toyota Yaris των 130 ίππων

Τα 5 πιο ακριβά, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα!

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο