EDITOR'S PICK

Cupra Formentor vs BMW X2: Ανάμεικτα συναισθήματα

cupra-formentor-vs-bmw-x2-anameikta-synaisthimata-633976

Δύο SUV που μας λένε ξεκάθαρα να ξεχάσουμε το “U” – από το Utility – και να εστιάσουμε στο “S” – από το Sport. Αυτό ακριβώς κάναμε, επιλέγοντας τις βασικές εκδόσεις τους με την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Τα συμπεράσματα, όμως, δεν είναι τα αναμενόμενα.

Του Νίκου Μαρινόπουλου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Από το 2018 που πρωτοκυκλοφόρησε, η BMW X2 κατάφερε αμέσως να καθιερωθεί ως το πλέον σπορ (σε αίσθηση) από τα μικρομεσαία SUV/Crossover. Απευθύνεται σε ελαφρά διαφορετικό αγοραστικό κοινό, το οποίο επιθυμεί την ψηλή θέση οδήγησης, αλλά και κάτι πιο πικάντικο στην οδήγηση. Πλέον, έχει έναν ξεκάθαρο αντίπαλο. Το Cupra Formentor που με την άκρως επιθετική σχεδίασή του, δηλώνει άμεσα τις προθέσεις του. ‘Οπως λέμε και για τους πολιτικούς, εάν κάνει τα μισά απ’ όσα υπόσχεται (με τη σχεδίασή του), τότε δεν θα χρειαστεί να διαβάσετε παρακάτω για να μάθετε τον νικητή του συγκριτικού.

Η Χ2 θυμίζει αθλητή ντυμένο με πουκάμισο και τζιν παντελόνι που δεν νοιάζεται να επιδείξει τις αναλογίες του. Αντίθετα, το Cupra μοιάζει με τον επιδειξία της παρέας. Φοράει όσο το δυνατόν στενότερο τζιν και Tshirt δύο νούμερα μικρότερο, πρεσβεύοντας το δόγμα «αν το έχεις, δείξ’ το». Η θέση οδήγησής του είναι πολύ καλή, ρυθμίζεται προς όλες τις διευθύνσεις, όπως και το τιμόνι. Η κυριότερη διαφορά της σε σχέση με την Χ2 είναι το ύψος. Τόσο σε απόλυτο βαθμό (στο Formentor νιώθεις λες και είσαι σε ένα κανονικό από πλευράς ύψους αυτοκίνητο), όσο και σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο (νιώθεις ότι κάθεσαι πολύ χαμηλά σε σχέση με το ταμπλό, λες και είσαι σε σπορ αυτοκίνητο). Δε νιώθεις σε καμία περίπτωση ότι οδηγείς SUV ή crossover. Το γεγονός αυτό είναι πολύ σημαντικό, είτε ως θετικό είτε ως αρνητικό του Formentor.

Μπαίνοντας στην Χ2 της δοκιμής, τα καθίσματά της σε αγκαλιάζουν σφιχτά, σαν τη φίλη σου που είχε να σε δει δυο μήνες λόγω καραντίνας. Η θέση οδήγησης είναι τέλεια για SUV. Ρυθμίζεται προς όλες τις διευθύνσεις και υποστηρίζει άψογα το σώμα σου στις στροφές. Τα συγκεκριμένα καθίσματα περιλαμβάνονται στην έκδοση M Sport (8.131 ευρώ), σε συνδυασμό με τη σπορ ανάρτηση Μ, τις ζάντες 19”, το σπορ σύστημα διεύθυνσης και λοιπά στοιχεία εξοπλισμού. Τα προαναφερθέντα στοιχεία αναβαθμίζουν σημαντικά την οδηγική εμπειρία της Χ2 και δικαιολογούν σε κάποιο βαθμό το επιπλέον κόστος. Για να καταλάβετε ακόμα καλύτερα τι εννοούμε, η Χ2 της δοκιμής είχε ελαστικά Goodyear Eagle F1 Asymetric με διάσταση 225/45/19, δηλαδή ελαστικά σπορ αυτοκινήτου. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, η Χ2 έχει πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, ακόμα και υπό πίεση. Οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες και το πλαίσιο «ζητάει» την παραπάνω ισχύ των τετρακύλινδρων εκδόσεων. Ο τρικύλινδρος κινητήρας των 1.499 κ.εκ. αποδίδει 136 ίππους και 220 Nm ροπής, εξασφαλίζοντας σβέλτες επιδόσεις στο βάρους 1.485 κιλών αυτοκίνητο (σύμφωνα με τη BMW). Το τιμόνι της έχει καλή αίσθηση και σωστό βάρος, συμβάλλοντας θετικά στην οδηγική εμπειρία. Από την άλλη, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Steptronic με τις επτά σχέσεις (έξατρα 3.173 ευρώ), είναι υποκειμενικό εάν προσθέτει ή αφαιρεί από την εμπειρία. Πάντως, συνεργάζεται άψογα με τον κινητήρα, διατηρώντας τον σε χαμηλές στροφές (αθόρυβη λειτουργία). Μόλις όμως δώσεις την εντολή, αλλάζει άμεσα σχέση, είτε στη χειροκίνητη είτε στην πλήρως αυτόματη λειτουργία. Δεν διαθέτει όμως κουμπιά για την αλλαγή σχέσης στο τιμόνι.

Το Formentor έχει το πλεονέκτημα του χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων. Διακρίνεται για την ακρίβεια των αλλαγών και την ευκολία χρήσης (πολύ μαλακός ο συμπλέκτης) του. Σου επιτρέπει να έχεις τον απόλυτο έλεγχο, δίχως να χρειάζεσαι τη σύμφωνη γνώμη κάποιου ηλεκτρονικού εγκεφάλου. Το Formentor είναι εξίσου πρόθυμο με την Χ2 ν’ αλλάξει κατεύθυνση και στρίβει με μεγάλη αποφασιστικότητα. Παρά το ελαφρά χαμηλότερο ύψος του, παίρνει μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές (όχι όμως υπερβολικές). Στον πίσω άξονα, το Formentor (όπως και η Χ2) διαθέτει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων. Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά λειτουργίας της, έχουμε ισοπαλία. Η προσφερόμενη άνεση είναι επαρκής, αλλά ο σπορ προσανατολισμός είναι ξεκάθαρος. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή, αλλά κανένα από τα δύο αυτοκίνητα δεν αποσβαίνει πλήρως τις ατέλειες του οδοστρώματος. Το τιμόνι του Formentor είναι άμεσο, αλλά (ακόμα και στο Sport πρόγραμμα οδήγησης) είναι πιο ελαφρύ απ’ ότι θα θέλαμε και όχι αρκούντως πληροφοριακό. Αυτά είναι και τα μοναδικά μας παράπονα.

Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 1.498 κ.εκ. αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής. Ακούγεται εσκεμμένα περισσότερο από τον αντίστοιχο της Χ2, διακρίνεται για την ομαλή λειτουργία του και εξασφαλίζει ελαφρά καλύτερες επιδόσεις (0-100 σε 8,9, έναντι 9,6 της Χ2). Το σημείο όπου υπερέχει ξεκάθαρα είναι στην κατανάλωση. Φαίνεται πως το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων ΑCT λειτουργεί. Ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, η μέση κατανάλωση του Formentor κυμάνθηκε μεταξύ 7,5-8,5 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα. Σε παραπλήσιες συνθήκες, η Χ2 κατανάλωσε κατά μέσο όρο δύο παραπάνω λίτρα.

ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ vs ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ

Στο εσωτερικό, η διαφορά στη φιλοσοφία δεν θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη. Από τη μία έχουμε το Formentor, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την εντυπωσιακή κεντρική οθόνη των 10,25 ιντσών. Αυτό που δεν διαθέτει το Formentor, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, είναι φυσικοί διακόπτες. Οπότε είσαι υποχρεωμένος να μάθεις να περιηγείσαι στα μενού, αρκετά συχνά αποσπώντας την προσοχή σου από το δρόμο ή να επιβιώνεις με τις φωνητικές εντολές. Είπαμε, το Formentor είναι ένα αυτοκίνητο για νέους στην ηλικία ή την αντίληψη οδηγούς. Η εσωτερική σχεδίαση είναι ελκυστική, μοντέρνα και τα υλικά καλής ποιότητας. Από πλευράς συναρμογής, ισχύουν τα γνωστά για τα μοντέλα του ομίλου της Volkswagen, άρα όλα καλά.

Η εσωτερική σχεδίαση της Χ2 είναι σαφώς πιο συντηρητική. Η συναρμογή είναι και εδώ άψογη, αλλά ο συνδυασμός υλικών και χρωμάτων σου αφήνει μια μεγαλύτερη αίσθηση πολυτέλειας. Το μεγάλο πλεονέκτημα της Χ2, το οποίο προδίδει και την ηλικία της, είναι οι φυσικοί διακόπτες. Σχεδόν τα πάντα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Εάν πάλι θες μια πιο hitech εμπειρία, μπορείς να παίξεις με τον περιστροφικό διακόπτη του iDrive και την κεντρική οθόνη των 6,5 ιντσών.

Η μήκους 4,36 μέτρων Χ2 υπερτερεί σε χώρο αποσκευών (470 λίτρα), αν και λίγο μικρότερη. Η είσοδος στις πίσω θέσεις είναι εύκολη υπόθεση και οι θέσεις φιλόξενες για δύο επιβάτες (διαθέτει και αεραγωγούς). Ο χώρος για το κεφάλι και τα γόνατα είναι επαρκής, με μόνο παράπονο τη σχεδίαση του δαπέδου που περιορίζει το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Το μεγαλύτερο (4,45 μέτρα) Formentor έχει μικρότερο χώρο αποσκευών (450 λίτρα). Ως αποτέλεσμα, παρέχει αρκετά μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα σε σχέση με την Χ2 και ισάξιο χώρο για το κεφάλι (κι εδώ υπάρχουν αεραγωγοί για τους πίσω επιβάτες). Η σχεδίαση του δαπέδου στο κέντρο (ύψος), πρακτικά απαγορεύει τη μεταφορά ενός τρίτου ενήλικα. Λίγο καλύτερη η Χ2, αλλά και σε αυτή, ένας ενήλικας δεν θα βολευτεί στη μεσαία θέση.

ΑΚΡΙΒΟ ΜΟΥ 4ΘΕΣΙΟ

Για την επικράτηση του Formentor στη συγκεκριμένη συγκριτική δοκιμή, φροντίζει το κόστος της Χ2 που είχαμε στη διάθεσή μας. Ξεπερνούσε ελαφρά τα 47.000 ευρώ, δηλαδή ήταν άμεσα συγκρίσιμο μ’ ενός τετρακίνητου Formentor με δίλιτρο κινητήρα 310 ίππων. Για δύο σχεδόν ισάξια αυτοκίνητα, με το καθένα να έχει ξεκάθαρο προβάδισμα σε ορισμένους τομείς, μια τόσο μεγάλη διαφορά δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. Όσο για τη σπορ αίσθηση στην οδήγηση που περιμένεις κρίνοντας από τη σχεδίαση, κανένα από τα δύο αυτοκίνητα δεν καταφέρνει να την επιβεβαιώσει στο δρόμο. Έχουν εξαιρετικό πάτημα, γεγονός που αποδεικνύει την αρτιότητα των ρυθμίσεων του πλαισίου τους, αλλά για πραγματικά σπορ αίσθηση είναι απαραίτητη η επιλογή κάποιας ισχυρότερης έκδοσης, κατά προτίμηση τετρακίνητης.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο