ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Laurent Hériou (αντιπρόεδρος FIVA): «Λατρεύουμε τα ιστορικά αυτοκίνητα»

laurent-heriou-antiproedros-fiva-latrevoume-ta-istorika-aftokinita-692611

Στα πλαίσια διεξαγωγής του 51ου Διεθνούς Ράλλυ που διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία η ΦΙΛΠΑ (28/9 -01/10), είχαμε την τιμή να μας παραχωρήσει αποκλειστική συνέντευξη ο αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Παλαιών Οχημάτων (FIVA) κύριος Laurent Hériou, ο οποίος συμμετείχε στον αγώνα με μία πανέμορφη πράσινη Alfa Romeo Giulia Ti του 1966.

του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου

Πολλές και ιδιαίτερα σημαντικές οι εξελίξεις που τρέχουν αυτό το διάστημα όσον αφορά στο μέλλον των ιστορικών οχημάτων σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο εμείς θα θέλαμε να σταθούμε στη πρώτη κιόλας δήλωση του αξιότιμου κύριου αντιπροέδρου της FIVA με την οποία ξεκίνησε τη συζήτηση μας με την οποία δήλωσε κατηγορηματικά πως, «ιστορικό όχημα και σεβασμός στο περιβάλλον είναι δύο έννοιες αλληλένδετες»! Δήλωση που αντικατοπτρίζει με το πλέον εμφατικό τρόπο τη φιλοσοφία τόσο της FIVA, μα όσο και κάθε αγνού λάτρη της ιστορίας της αυτοκίνησης ξεχωριστά!

Ποιος ο θεσμικός ρόλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας παλαιού Αυτοκινήτου και πόσα κράτη την απαρτίζουν αυτή τη στιγμή;

«Πρωταρχικός και βασικός ρόλος της FIVA είναι η προώθηση της διατήρησης και προστασίας των ιστορικών οχημάτων ειδικά στο σημερινό περιβάλλον της αυτοκίνησης που κυριαρχείται από πολυποίκιλες παραλλαγές που υλοποιούνται με ραγδαίους ρυθμούς. Αυτή τη στιγμή η Διεθνής Ομοσπονδία απαρτίζεται από 80 (ογδόντα) κράτη μέλη μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται, η Ινδία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες που αποτελούν και τις πιο πρόσφατες προσχωρήσεις».

– Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληροί ένα όχημα για να χαρακτηριστεί ιστορικό κατά τη διεθνή διαδικασία πιστοποίησης;

«Σύμφωνα με το διεθνή Τεχνικό κώδικα ως ιστορικά οχήματα χαρακτηρίζονται όσα οχήματα κινούνται σε τροχούς (επιβατικά, φορτηγά, στρατιωτικά αυτοκίνητα, μοτοσυκλέτες, αλλά και ποδήλατα με μικρούς θερμικούς κινητήρες) και πληρούν τις εξής τρείς βασικές προϋποθέσεις:

1. Έχουν συμπληρώσει 30 έτη από την ημερομηνία κατασκευής και διατηρούνται, σε πολύ καλή κατάσταση όσο το δυνατόν πιο κοντά στην αρχική.

2. Αν έχουν υποβληθεί σε ανακατασκευή ή αποκατάσταση να μην διαφέρουν από τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές του κατασκευαστή

3. Δεν χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση, καθώς έτσι διασφαλίζεται η συνολικά καλή κατάσταση τους στο μέλλον, που άλλωστε είναι και το βασικό ζητούμενο.

Όλα τα προαναφερθέντα ισχύουν ασφαλώς και για τη κατηγορία νεώτερων οχημάτων Youngtimer (οχήματα κατασκευαστικής ηλικίας από 20 έως 29 έτη), καθώς και αυτά όταν συμπληρώσουν τα 30 έτη και χαρακτηριστούν ιστορικά πρέπει να βρίσκονται σε ανάλογα πολύ κατάσταση. Στον αντίποδα δεν αναγνωρίζονται ως ιστορικά, τα οχήματα Retrofit (σ.σ. η πρόσφατη μόδα παλαιών οχημάτων με θερμικό και ηλεκτροκινητήρα), καθώς η σύγχρονη κατάσταση των μηχανικών μερών διαφέρει εντελώς από τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές του κατασκευαστή».

Ποιο το καθεστώς κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης;

«Δεν υφίσταται κανενός είδους κανόνας σ’ αυτό το σημείο, έχοντας ως δεδομένο ότι τα ιστορικά αυτοκίνητα διανύουν ελάχιστα χιλιόμετρα ετησίως. Το 2007 εκδόθηκε μία Ευρωπαϊκή οδηγία σχετικά με, τη προστασία της ποιότητας του αέρα και τη δημιουργία ζωνών χαμηλών εκπομπών ρύπων εντός μεγαλουπόλεων. Το 2008 εφαρμόστηκε η συγκεκριμένη οδηγία στη Γερμανία και στο Βέλγιο και συνοδεύτηκε από απαλλαγή των ιστορικών οχημάτων όσον αφορά στη καταβολή τελών κυκλοφορίας, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη, τα ελάχιστα χιλιόμετρα που διανύουν σε ετήσια βάση. Στη Γαλλία αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπάρχει το σκεπτικό να εφαρμόσουμε το ίδιο ακριβώς μέτρο, καθώς τα ιστορικά οχήματα αποτελούν μόλις το 1% του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα. Με δεδομένο το γεγονός πως, κάθε ένα ιστορικό όχημα ξεχωριστά διανύει το πολύ 1.000 χλμ. ετησίως, αντιλαμβάνεσθε πως η επιβάρυνση της ποιότητας της ατμόσφαιρας είναι μηδενική. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποιος επίσημος επιστημονικός οργανισμός που να πιστοποιεί με εγκεκριμένα επιστημονικά δεδομένα περί του αντιθέτου. Ωστόσο αν υπάρξει κάποια επιστημονικά τεκμηριωμένη έρευνα που να αποδεικνύει τυχόν επιβάρυνση του περιβάλλοντος, να είστε απολύτως βέβαιοι πως θα τη σεβαστούμε απόλυτα, καθώς μας αφορά και πάρα πολύ μάλιστα, το μέλλον του πλανήτη, το μέλλον των παιδιών μας! Οπότε ας αφήσουμε την επιστήμη σε συνεργασία με τις οικολογικές οργανώσεις να δουλέψουν απερίσπαστα, κόντρα όμως στο στείρο δογματισμό».

Πως βλέπετε το μέλλον των ιστορικών οχημάτων εντός του πλαισίου της βιωσιμότητας για τα κλιματική αλλαγή;

«Η βιωσιμότητα αποτελεί για τη  μείζον θέμα ζωτικής σημασίας, πάνω στο οποίο έχουμε εστιάσει όλη μας τη προσοχή εδώ και καιρό! Η στρατηγική που εφαρμόζουμε ήδη στο συγκεκριμένο ζήτημα ως Ομοσπονδία ασφαλώς και είναι πλήρως εναρμονισμένη με, τις δεσμεύσεις που προέκυψαν από τη διάσκεψη κορυφής της Γλασκώβης για τη κλιματική αλλαγή το Νοέμβριο 2021. Ασφαλώς και παραμένει πρωταρχικός στόχος μας, η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς που πρεσβεύουν τα ιστορικά οχήματα που είναι το πάθος μας, ωστόσο έχουμε δεσμευθεί η όλη διαδικασία να είναι πλήρως εναρμονισμένη στα όσα αναγκαία επιτάσσει η κλιματική αλλαγή, καθιστώντας τα όσο το δυνατόν περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον».

Να υποθέσουμε στο σημείο αυτό ότι, τα ανανεώσιμα καθαρά καύσιμα περιλαμβάνονται στη στρατηγική σας στο συγκεκριμένο ζήτημα;

«Σωστά υποθέσατε, πράγματι η λύση του συγκεκριμένου τύπου καυσίμων μας ενδιαφέρει πάρα πολύ και είμαστε σε διαρκή επαφή με όλες τις εταιρείες πετρελαιοειδών παρακολουθώντας στενά τις καινούργιες εξελίξεις. Μάλιστα έχουμε παραχωρήσει οχήματα εποχής στην Aramco για την πραγματοποίηση σχετικών δοκιμών με ανανεώσιμα καύσιμα και τα αποτελέσματα, όσον αφορά στη σωστή λειτουργία των παλαιών κινητήρων που απαιτούν περισσότερα οκτάνια, ήταν εξαιρετικά. Τόσο σε κινητήρες βενζίνης, όσο και σε πετρελαιοκινητήρες και το κυριότερο, με χαμηλές εκπομπές ρύπων, άρα η λύση με επιστημονικά δεδομένα υφίσταται. Ωστόσο το υψηλό κόστος που φθάνει τα 6 ευρώ/λίτρο, το περιορισμένο δίκτυο διανομής, αλλά και η εξασφάλιση της διασφάλισης της ποιότητας του καυσίμου συνιστούν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, σοβαρά προβλήματα που χρήζουν επίλυσης».

Μιας και αναφερθήκατε παραπάνω στο δογματισμό: το περασμένο Ιούνιο στη πόλη Rüsselsheim της Γερμανίας ακυρώθηκε η συνάντηση ιστορικών οχημάτων «Klassikertreffen». Ποια η άποψη σας για το περιστατικό;

«Όπως προανέφερα δεν υφίσταται καμία απολύτως επιστημονικά τεκμηριωμένη έρευνα που να πιστοποιεί σοβαρή επιβάρυνση στη ποιότητα του αέρα από την ισχνή παρουσία των ιστορικών οχημάτων στους δρόμους. Παρόλα αυτά είμαστε ρεαλιστές, σαφώς και υπάρχει μία μικρή επιβάρυνση, η οποία όμως δεν τεκμηριώνεται επιστημονικά και επομένως, σίγουρα δεν αποτελεί τη βασική πηγή του προβλήματος. Εδώ θα ήθελα να σας διευκρινίσω πως, το γεγονός ότι είμαστε παθιασμένοι με τα ιστορικά οχήματα δεν σημαίνει ότι δεν μας ενδιαφέρει το μέλλον του πλανήτη. Κάθε άλλο, καθώς όλοι έχουμε παιδιά και εγγόνια και κύριο μέλημα μας, πάνω από οτιδήποτε άλλο είναι να ζουν σε ένα καθαρό, βιώσιμο περιβάλλον. Όσον αφορά στο συμβάν της Γερμανίας (σ.σ. το Klassikertreffen είναι μία από της μεγαλύτερες εκδηλώσεις του είδους στη χώρα που συγκεντρώνει κάθε χρόνο περισσότερα από 2.000 κλασσικά οχήματα και πραγματοποιείται πέριξ του Main παραποτάμου του Ρήνου που αποτελεί προστατευόμενη περιοχή), εδώ η κατάσταση είναι ξεκάθαρη μιας και η ακύρωση της από το περιφερειακό συμβούλιο του Ντάρμσταντ ως ανώτερη αρμόδια αρχή για τη διατήρηση της φύσης, προέκυψε μετά από σοβαρές ελλείψεις στο φάκελο της εκδήλωσης που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί σε μία προστατευόμενη περιοχή, με αυξημένο κίνδυνο πλημμύρας. Λυπάμαι πραγματικά για ότι συνέβη ωστόσο θεωρώ πως, ουσιαστικά πρόκειται για ένα μεμονωμένο περιστατικό το οποίο όμως πρέπει να μας παραδειγματίσει, εντείνοντας τη προσοχή μας στη παραμικρή λεπτομέρεια σε κάθε ανάλογη δραστηριότητα στο μέλλον. Πρέπει να είμαστε πραγματικά άψογοι, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη τη προστασία του περιβάλλοντος και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στη λατρεία του κοινού για τα παλαιά οχήματα».

Τα Ιστορικά οχήματα αποτελούν μέρος της πολιτιστικής-βιομηχανικής κληρονομιάς;

«Αναμφίβολα αποτελούν και πολύ σημαντικό μάλιστα! Το 1999 ανακοινώθηκε μία οδηγία της Ε.Ε. σχετικά με το τέλος ζωής των οχημάτων, που είχαν συμπληρώσει 30 χρόνια ζωής και έπρεπε να αποσυρθούν. Ο τότε Πρόεδρος της Γαλλικής Ομοσπονδίας αυτοκινήτων εποχής Claude Delagniau, υπέβαλε μία δήλωση διαμαρτυρίας προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο με την οποία κατόρθωσε να σταματήσει τη καταστροφή χιλίων οχημάτων, 900 εκ των οποίων ήταν Γαλλικά. Εκείνη την εποχή πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ήταν η κυρία Nicole Fontaine, η οποία μας παρότρυνε να κινηθούμε δραστικά προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης των Γαλλικών ιστορικών οχημάτων ως αναπόσπαστο της πολιτιστικής κουλτούρας και κληρονομιάς της χώρας, καθώς μέχρι τότε κανείς πολιτικός ή δημόσια αρχή, σχετικοί με το τομέα του πολιτισμού δεν το είχε πράξει. Εδώ να σας αναφέρω πως, η Ομοσπονδία με την ιδιότητα και του εταίρου της UNESCO, έχει κατορθώσει ήδη από το 2013 με συνεχή διαβήματα προς το Υπουργείο Πολιτισμού να αναγνωριστούν τα παλαιά Γαλλικά οχήματα ως αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Και αυτή η πραγματικότητα ισχύει ασφαλώς συνολικά για όλα τα ιστορικά οχήματα σε Παγκόσμιο επίπεδο. Κρίνουμε ως εξόχως σημαντικό, η κουλτούρα που τα διαμόρφωσε να διατηρηθεί ζωντανή και να περάσει στις επερχόμενες γενιές. Είναι τεράστια η ευθύνη μας και σ’ αυτό το επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη το μεγάλο ενδιαφέρον του νεανικού κοινού σε κάθε εκδήλωση που πραγματοποιούμε».

Concours d’elegance, διαγωνισμός κομψότητας μιλήστε μας λίγο για το περίφημο θεσμό

«Όλοι είμαστε παθιασμένοι με τους αγώνες κλασσικών, όπως είμαστε εξίσου παθιασμένοι και με το συγκεκριμένο παραδοσιακό διαγωνισμό κομψότητας οχημάτων εποχής, καθώς έτσι διατηρούμε ζωντανή τη πολιτιστική μας κληρονομιά, προσφέροντας στο κοινό που συρρέει μία εξίσου συναρπαστική παράσταση. Στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς κομψότητας που συμπεριλαμβάνονται στις Ημέρες Πολιστικής κληρονομιάς της Γαλλίας κρίνονται εκτός από, το τύπο, τη σπανιότητα ή τη χρονολογία κατασκευής του μοντέλου και η ευλαβική τήρηση του εθιμοτυπικού της εκδήλωσης. Λόγου χάρη, ο οδηγός περνά πάντοτε μπροστά από το αυτοκίνητο για να ανοίξει στη συνέχεια τη πόρτα και να αποβιβαστεί η κυρία που συνοδεύει ενδεδυμένη με ρούχα εποχής. Πρόκειται για ένα θεσμό που προσελκύει έντονα νεανικό κοινό και επιπλέον λατρεύεται από τις κυρίες!».

O κύριος Laurent Hériou με συνοδηγό τη σύζυγο του Francoise περιχαρείς, εντός της πανέμορφης Alfa Romeo Giulia Ti στην εκκίνηση του 51ου Διεθνούς Ράλλυ ΦΙΛΠΑ

Κλείνοντας, αγαπημένο σας αυτοκίνητο;

«Δίχως περιστροφές το πιο αγαπημένο μου αυτοκίνητο είναι το Facel Vega λόγω διαχρονικού στυλ».  (σ.σ. δύο αυτοκίνητα στη κατοχή του!)

Αγαπημένος σας αγώνας;

«Λατρεύω εξίσου τα Ράλλυ και τα Γκραν Πρι! Το Μονακό λοιπόν και στις δύο κατηγορίες είναι από τους πλέον αγαπημένους αγώνες, όπως και το Ράλλυ Ακρόπολις!».

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο